Na kineskim večerama 'čašica više' znači povjerenje i poslovne uspjehe
Novosti s tržišta rada

Na kineskim večerama 'čašica više' znači povjerenje i poslovne uspjehe

12. 09. 2025.

U mnogim dijelovima svijeta prekomjerno pijenje na službenim događajima smatra se neprimjerenim i često narušava reputaciju poslovnog partnera. U Kini je situacija posve drugačija, a alkohol je sastavni dio poslovne tradicije.

Kako bi provjerili koliko je povezanost između alkohola i kineske poslovne kulture zapravo snažna, dvojica istraživača provela su dvije godine odlazeći na poslovne bankete diljem Kine, od juga u pokrajini Guangdong do Hebeija koji okružuje Peking.

“Moja prva prilika da sudjelujem na jednom takvom banketu došla je zahvaljujući prijatelju poduzetniku iz grada Jiujiang na istoku Kine, koji mi je velikodušno ponudio mjesto počasnog gosta na događaju kojem je prisustvovao. U toj ulozi, kao blizak prijatelj glavnog uzvanika, ali bez formalne povezanosti s bilo kojom od uključenih tvrtki, mogao sam promatrati tijek večeri, a pritom izbjeći dio obaveza vezanih uz ispijanje alkohola”, piše Kang Siqin, docent na Fakultetu humanističkih i društvenih znanosti Sveučilišta CUHK-Shenzhen, za Sixth Tone, prenosi after5.

Kako izgledaju poslovne večere u Kini?

Siqin objašnjava kako je isprva mislio da će to biti raskošna večera na kojoj se pije i razgovara, no ubrzo je shvatio da su banketi u Kini mnogo složeniji od toga: svojevrsni rituali, bogati tradicijom i simbolikom, u kojima svaki detalj ima značenje. Domaćin banketa na kojem je sudjelovao bio je predstavnik druge tvrtke koja je željela prodati sustav za upravljanje proizvodima tvrtki njegovog prijatelja. Sve je bilo pomno osmišljeno, a poluprivatne sobe u poznatom hotelskom restoranu u centru Jiujianga stvorile su idealan okvir.

“Ono što mi je posebno zapelo za oko bio je raspored sjedenja. Podsjećao je na šahovsku ploču: domaćin je sjedio licem okrenut prema vratima, a najvažniji gost bio je smješten s njegove desne strane. Sva su mjesta bila pažljivo raspodijeljena prema hijerarhiji u tvrtki, raspoređujući se naizmjenično s obje strane.”

Zatim na red dolazi alkohol, i to uvijek luksuznog brenda, najčešće Moutai (najpoznatija i najcjenjenija kineska rakija). Domaćin i gosti, piše Siqin, govorili su u gotovo poetskom tonu o njegovoj mekoći, posebnom procesu proizvodnje i tome koliko je teško nabaviti pravi Moutai. 

“Iskreno, meni su svi ostavljali isti osjećaj žarenja sve do želuca. No moji sugovornici strpljivo su objašnjavali da posluživanje Moutaija predstavlja suptilan način isticanja važnosti prigode i osiguravanja da se svi osjećaju cijenjeno.”

Svatko je, nastavlja, dobio malu čašicu od 10 mililitara i vrč od 100 mililitara u kojem se mjerilo koliko su popili. Domaćin je započeo zajedničkom zdravicom, zahvalivši gostima što su došli. Zatim je krenuo obilazak stola i zdravica sa svakim gostom pojedinačno. Siqin objašnjava da te zdravice uvijek počinju s najvažnijim gostom, pri čemu domaćin drži čašu malo niže od sugovornikove, u neizrečenom znaku poniznosti i poštovanja. Svaki put ponavlja istu rečenicu: “Ja ću ispiti svoju, a ti ne moraš do kraja.”

Nakon toga, lagano bi nagnuo čašu da pokaže kako je prazna, što je suptilan, ali snažan čin iskrenosti.

U potrazi za povjerenjem

Te zdravice mogu potrajati satima. Kako večer odmiče i započne faza “slobodnog točenja”, atmosfera postaje opuštenija, ali napetost i dalje lebdi u zraku. Siqin se prisjeća da je te prve večeri pomislio kako svi “piju kao konji”. A počeo se pitati i koliko je sam popio.

“Ne sjećam se svih detalja, bio sam i sam malo pripit. No jedno pamtim: na kraju večeri domaćin je bio vidno pijan. Ipak, i to je dio rituala, simboličan pokazatelj njegove predanosti odnosima koji se grade. Prije rastanka, moj je prijatelj pristao da se dvije strane ponovno sastanu idućeg tjedna i razgovaraju o detaljima dogovora”, piše za Sixth Tone. 

Bilo je jasno da to nije bila tek poslovna večera. Sve, od vina do rasporeda sjedenja, bilo je promišljeno i osmišljeno kako bi se poticalo i olakšalo konzumiranje alkohola. Ali zašto bi javna pijanstva bila važna? I zašto bi se na njih gledalo blagonaklono?

Nakon razgovora s desecima poduzetnika, Siqin je shvatio da konzumiranje alkohola na poslovnim večerama u Kini zapravo manje govori o alkoholu, a puno više o tome što on otkriva – i što skriva. Naime, konzumiranje alkohola se bavi klasičnim problemom poslovnih odnosa: informacijskom asimetrijom. Da bi suradnja bila učinkovita, potrebno je osigurati da je potencijalni partner pouzdan i spreman na dugoročan odnos, a ne samo oportunist koji traži brzu dobit.

Izvor: after 5