Pregovaranje nije sukob, nego prilika
Selekcijski postupak

Pregovaranje nije sukob, nego prilika

29. 07. 2025.

Pregovaranje više nije dodatna vještina, nego nužan alat za naš profesionalni rast.

Je li vrijeme da naplatimo svoj trud? Evo kako to možemo učiniti pametno, strateški i s više samopouzdanja, objavljuje profitiraj.hr.

Koliko smo puta do sada pomislili: “Zaslužujemo više“ – više novca, priznanja, odgovornosti? Ako smo poduzetnici, znamo koliko je važno znati vlastitu vrijednost i jasno je komunicirati. No i ako smo zaposleni u rastućoj tvrtki ili freelanceri koji pregovaraju o većem honoraru, jedno je sigurno – vještine pregovaranja u 2025. godini (a i svim narednim) više nisu “nice to have” nego nužan alat za naš profesionalni rast.

Ono što je donedavno prolazilo – skromnost, čekanje da nas “netko primijeti” – sve manje daje rezultate. Danas se cijeni sposobnost da postavimo granice, jasno artikuliramo vlastiti doprinos i pregovaramo kao profesionalci.

1. Jesmo li spremni? Prava priprema počinje puno prije sastanka

Pregovori nisu samo “razgovor o povišici”. To je strateški proces u kojem moramo znati što tražimo, zašto to tražimo i kako to prezentiramo.

Uzmimo za primjer Anu, voditeljicu marketinga: Ana radi već tri godine kao voditeljica marketinga u IT tvrtki. Njezina kampanja povećala je ROI za 12%, a tim je uz nju sklopio dvije nove suradnje. Ipak, plaća je ostala ista.

Što je napravila prije pregovora?

Istražila tržište: Koristila je alate poput MojaPlaća.hr kako bi znala koja je tržišna cijena za njezinu razinu iskustva.
Napravila portfelj rezultata: Ne samo brojke, nego i kratke opise projekata koje je vodila, kako bi pokazala utjecaj njezinog rada na širu sliku.
Simulirala razgovor: Zamolila je prijateljicu da “glumi šeficu” – jednom u prijateljskom tonu, a drugi put u hladnijem, rezerviranom stilu.

Savjet: Zapišimo tri ključne stvari koje smo postigli u zadnjih godinu dana i konkretno navedimo kako su pomogle timu, klijentima ili kompaniji. Podaci prodaju – općenitosti ne.

2. Vrijeme i kontekst: Pregovarajmo kad smo mi (i šef) na vrhuncu fokusa

Ako idemo s pitanjem o povišici “s nogu” dok šef juri na sastanak – gotovo sigurno ćemo gubiti priliku.

Idealno vrijeme za pregovore:

Neposredno nakon uspješno završenog projekta
Kada se radi kvartalna/periodična evaluacija učinka
Uoči budžetiranja ili planiranja za novu godinu

Savjet: Pošaljimo mail s kratkim opisom teme koju želimo otvoriti (npr. “Voljeli bismo razgovarati o svojoj ulozi u firmi i budućem razvoju”), umjesto da to spominjemo usputno.

3. Win-win pristup: Tražimo s poštovanjem, ponudimo rješenje

Nitko ne voli ultimatume, pogotovo ne nadređeni. Naš cilj nije izazvati obrambenu reakciju, nego predstaviti pregovore kao priliku za zajednički napredak.

Primjer: “Voljeli bismo razgovarati o svojoj ulozi i doprinosu, jer vjerujemo da smo spremni za dodatne odgovornosti. Ako postoji prostor za to, rado bismo uz to razgovarali i o prilagodbi plaće.”

Savjet: Uključimo “mi” pristup. Pitajmo kako naš doprinos može pomoći u ostvarivanju ciljeva tima i što se očekuje od nas u idućem razdoblju. Time pokazujemo inicijativu, ali i spremnost na suradnju.

4. Što ako dobijemo odbijenicu?

Realnost je da ponekad možemo dobiti i odgovor “ne” – ali to ne mora biti kraj.

Pitanja koja možemo postaviti u tom trenutku:

"Što bismo konkretno trebali postići da opravdamo povišicu u sljedećih 6 mjeseci?”
“Postoje li druge mogućnosti nagrađivanja – dodatni slobodni dani, edukacijski budžet, bonus projekti?”
“Možemo li definirati konkretan vremenski okvir za ponovno otvaranje ovog razgovora?”

Savjet: Ne uzimajmo odbijenicu osobno. Ako smo profesionalne i konstruktivne osobe, ostavljamo dojam ozbiljnih suradnika koji razmišljaju dugoročno.

Studija slučaja: Marko i neuspjeli pregovori

Marko, stručnjak za logistiku, ušao je u ured s rečenicom: “Puno radim i mislim da zaslužujem veću plaću.” Bez podataka, bez prijedloga, bez konteksta. Odbijen je. Samo tjedan dana kasnije, kolegica iz istog tima – uz tablicu s rezultatima, tržišnu analizu i konkretan plan dodatnih zadataka – dobiva ne samo povišicu nego i mentorsku ulogu. Poruka je da sam rad, koliko god bio kvalitetan, nije dovoljan ako ne znamo kako ga predstaviti suprotnoj strani.

Pregovaranje je vještina, i možemo je naučiti

Pregovori nisu sukob. Oni su prilika da afirmiramo svoju vrijednost i predstavimo se kao odgovorne, promišljene i ambiciozne osobe. Godina 2025. donijela je brojne nove izazove – od inflacije do rastuće konkurencije – ali i nove prilike za one koji znaju kako se postaviti. Zato se pripremimo, istražimo podatke, vježbajmo razgovor i postavimo realna, ambiciozna očekivanja. Ako nam nešto pripada – tražimo to. Profesionalno, smireno i argumentirano. Jer rijetko će nam tko sam ponuditi više, ako to sami ne zatražimo.