Zašto AI ne može napisati prijavu za posao umjesto nas?
Selekcijski postupak

Zašto AI ne može napisati prijavu za posao umjesto nas?

07. 08. 2025.

Autentičnost, osobni pristup i iskrenost ključ su uspjeha u svakoj prijavi za posao.

Umjetna inteligencija (AI) postaje sve važniji dio poslovanja, ali mnoge tvrtke – uključujući i one koje razvijaju AI – jasno naglašavaju da ne odobravaju korištenje te tehnologije u procesu traženja posla, osobito u pisanju životopisa ili motivacijskih pisama, prenosi zaposlena.hr.

Zašto se ne bismo trebali oslanjati na AI u potrazi za poslom

U nastavku saznajmo tri razloga zašto korištenje AI-ja u potrazi za poslom nije (uvijek) dobra ideja.

Ograničena autentičnost i osobna nota

Prijava za posao prilika je da pokažemo svoju osobnost, motivaciju i konkretne razloge zašto želimo raditi baš u toj tvrtki. Sadržaj koji generira AI često je generički i bez stvarne emocionalne povezanosti. Poslodavci lako mogu prepoznati kad je tekst "umjetan" ili djeluje hladno, što može ostaviti dojam da nismo uložili dovoljno truda.

Tvrtke žele zaposliti ljude, a ne robote – inače ne bi ni objavljivale oglase za posao. Kad kažu "nemojte koristiti AI", zapravo poručuju: "Želimo znati da iza ovog životopisa ili motivacijskog pisma stoji stvarna osoba – osoba sa svojim interesima, mekim vještinama i jedinstvenim iskustvom." Kada se previše oslonimo na AI, stvaramo prepreku između sebe i osobe koja čita našu prijavu – bilo da je to regruter ili budući nadređeni. Time uvelike smanjujemo šanse za dobivanje posla.

Neusklađenost sa stvarnim iskustvom i kompetencijama

AI može proizvesti dojmljive rečenice, ali ne razumije naše stvarne vještine i iskustva u punom kontekstu. Zato prijava može sadržavati pretjerivanja ili čak netočne tvrdnje. Ako nas na razgovoru pitaju da ih potkrijepimo, lako možemo upasti u neugodnu situaciju i izgubiti povjerenje.

Često se događa da kandidati šalju besprijekorno uređene životopise koji sugeriraju da su, primjerice, izvrsni prodavači koji uvijek premašuju ciljeve, ali potom potpuno zakazuju kad ih se pita: "Ispričajte nam o situaciji kad ste morali spasiti propali posao." AI može optimizirati tekst za ključne riječi, ali ne može stvoriti stvarno iskustvo.

Ako pokušavamo ciljati na specifičan tip posla, AI će uzeti ono što mu damo – naš unos, našu želju, naš cilj – i prilagoditi ga onako kako "misli" da treba, čak i ako nismo dovoljno kvalificirani. U tom procesu može pretjerati ili izmisliti vještine i iskustva koja nemamo. Poslodavci to prepoznaju i teško mogu vjerovati prijavi za koju sumnjaju da ju je generirao AI.

Rizik od prepoznavanja i gubitka povjerenja

Ponekad uz AI prijavu ostavljamo dojam kao da ne cijenimo vrijeme osobe koja vodi selekcijski proces. Ako svi koriste AI, prijave počinju zvučati zapanjujuće slično. Čak i ako smo odličan kandidat, teže se istaknuti. Posljedica su lošiji odabiri, pogrešna zapošljavanja i općenito kaotičniji proces zapošljavanja.

Moramo biti svjesni i toga da HR timovi već koriste AI alate – uključujući i one koji prepoznaju sadržaj koji je generirala umjetna inteligencija. Ono što se na prvi pogled čini kao odbojnost prema AI-ju, često je zapravo upozorenje: ako ne pazimo kako koristimo tehnologiju, naš životopis može završiti u hrpi "odbijenih" prije nego dobijemo priliku pokazati se.

Kako onda koristiti AI u traženju posla?

Danas postoji ogroman broj oglasa za posao, a često moramo slati više prijava nego ikad prije. AI nam može pomoći da brže napišemo sadržaj koji je specifičniji i prilagođeniji pojedinim pozicijama. Možda imamo dobre razloge zašto želimo koristiti AI pri prijavi, ali isto tako i regruteri imaju dobre razloge zašto u tome vide problem.

To ne znači da moramo potpuno izbaciti AI iz procesa. On i dalje ima svoje mjesto – kao podrška, a ne kao zamjena. Ako smo znatiželjni i proaktivni, AI nam može višestruko pojačati kapacitete. Ipak, na kraju dana, mi moramo ostati najbolja verzija sebe – ne samo u životopisu, već i kroz cijeli proces prijave.

Jedna od najboljih primjena AI-ja jest kad doradimo sadržaj koji smo sami već napisali. Možemo ga koristiti za bolju čitljivost, gramatičku ispravnost ili prijedloge koji naš tekst čine jasnijim i profesionalnijim. Napišemo motivacijsko pismo na svoj način, a zatim uz pomoć AI-ja provjerimo jesmo li dobro strukturirali uvod, jesu li rečenice usmjerene na rezultate ili može li se nešto bolje formulirati.

AI može pomoći i u pripremi za intervju ili kao karijerni savjetnik. Možemo ga zamoliti da simulira odgovore na bihevioralna pitanja, glumi ispitivača iz tvrtke kojoj se prijavljujemo ili da nam da konkretan savjet za neku profesionalnu dilemu. U svim tim slučajevima, AI je samo alat – inspiracija, pomoć, podrška – ali nikako zamjena za našu priču, iskustvo i osobnost.

Zaključak

Često upadamo u zamku kada od AI-ja tražimo da napravi ono u čemu se mi osjećamo nesigurno. U tom procesu lako izgubimo vlastiti glas, a značenje onoga što želimo reći postaje iskrivljeno. Iako AI nudi velike prednosti u brzini i obradi informacija, njegovo korištenje u prijavama za posao nosi ozbiljne rizike.

Umjetna inteligencija ne može zamijeniti autentičnost, osobni trud i iskrenu motivaciju koje poslodavci žele prepoznati. Automatizirani sadržaj zvuči generički i često djeluje neiskreno, a osim toga može nas dovesti do neusklađenosti između teksta i stvarnosti. Dugoročno, oslanjanje na AI umjesto razvijanja vlastitih komunikacijskih vještina može nas lišiti važnih prilika za profesionalni rast.

Zato je važno da AI koristimo kao pomoćno sredstvo – alat koji poboljšava naš trud, a ne ga zamjenjuje. Ključne dijelove prijave, motivacijska pisma, biografije i predstavljanje sebe trebamo i dalje oblikovati vlastitim riječima, jer je to jedini način da zadržimo ono najvrjednije – svoj osobni, iskreni glas.

Izvor: zaposlena.hr