Malo ambicije nikome nije naškodilo, no neki su izrazili zabrinutost oko očekivanja generacije Z koja napredovanje na radnom mjestu očekuje jako brzo. Kako to obično biva kad se nova generacija uključi na tržište rada, i generacija Z je predmet diskusija i kritika.
Jesu li očekivanja generacije Z pretjerana ili za svoja očekivanja imaju dobar razlog?
Napredovanje unutar godine dana?
Prema anketi koju je na 2500 apsolvenata provela američka agencija za zapošljavanje LaSalle Network, najmlađi pripadnici generacije Z prvo napredovanje očekuju unutar godinu dana od zapošljavanja, bez obzira na to što će im to biti tek prvi posao, piše women in adria.
“Napredovati je teško”, komentirala je za Fortune Amanda Day iz tvrtke za zapošljavanje Remote. “U doba recesije, naročito ako radite remote, zaista morate naporno raditi da biste se iskazali.”
Naravno, to u kojem roku radnik očekuje promaknuće značajno ovisi o industriji i tvrtki u kojoj radi. Prvo promaknuće se obično dogodi nakon godinu ili dvije rada, u skladu s izgradnjom potrebnog iskustva i znanja. No, nova radna snaga prvo promaknuće može očekivati jednom svake tri godine, prema CEO-u tvrtke ZipRecruiter Ianu Siegelu.
“Ako do promaknuća ne dođe ni nakon tri godine, postoji problem”, izjavio je.
“Oni žele mentorstvo i ulaganje”
Nina Nikšić, direktorica marketinga tvrtke Černelić ima puno iskustva rada s pripadnicima generacije Z, a tvrtka je radila i mnoga istraživanja na temu novih generacija na radnom mjestu.
“Prema našim istraživanjima, generacija Z ima veliku želju neprestano učiti nove stvari i razvijati se, osobno i profesionalno. Imaju želju za mentorstvom i profesionalnim vodstvom i traže organizacije koje će ulagati u njih, pomoći im u ostvarivanju njihovih ciljeva i pružiti radno okruženje u kojem mogu biti najbolji”, rekla je.
To nije generacija koja će se zadovoljiti bilo kakvim poslom jer shvaćaju da će na tržištu rada biti jako dugo. Ako stagniraju i dugo ostaju na istom radnom mjestu, naravno da će potražiti novu priliku negdje drugdje.
Day je istaknula da ako promaknuće ne dolazi u zadovoljavajućem roku, potreban je razgovor između radnika i nadređene osobe. To znači da negdje postoji problem, a obično su to nerealno postavljeni ciljevi ili pak ‘pretrpanost’ radnika poslom.
Svakom zaposleniku potrebno je nešto ponuditi
U doba masovnih otpuštanja, tvrtke se trude zaposliti što više iskusnijih radnika kojima će potom dati i više zaduženja. Fenomen je ovo poznat kao quiet hiring, što za zaposlenika predstavlja problem i stres, naročito ako ti dodatni poslovi ne odgovaraju interesima ili kompetencijama radnika.
Zato Day potiče zaposlenike da razmisle čije bi poslove mogli raditi kako bi pravilno postavili očekivanja. Dobra procjena sebe i svojih kvaliteta, kao i razvoj komunikacijskih vještina, ključni su za poslovni napredak.
“Pokažite zrelost i pronađite način da pokažete što možete ponuditi u višim ulogama”, savjetovala je.
Uz transparentnost do realnih očekivanja
Iako se očekivanja generacije Z mogu činiti nerealnima, ona nisu nastala u vakuumu. Poslodavci stoga trebaju paziti da su iskreni u komunikaciji i transparentni vezano uz rad tvrtke i očekivanja od zaposlenika od samog početka.
“Tvrtke moraju kandidatima jasno iznijeti moguće karijerne puteve unutar tima i tvrtke”, savjetuju iz LaSalle.
Pripadnici generacije Z žele da ih se primarno gleda kroz kvalitetu njihovog rada, obavljenom poslu i izvršenim ciljevima, a ne prema tome odakle rade i kakvi su karakterno. U skladu s time kroje i svoja očekivanja u smislu napretka na radnom mjestu.
“Preferiraju autonomiju u radu i kontrolu nad vlastitom izvedbom kako bi postigli najbolje moguće rezultate, a od poslodavca očekuju povjerenje”, pojasnila je Nikšić. Dodala je i kako generacija Z izuzetno cijeni dobrobit zaposlenika. To je njima najbolji pokazatelj uspjeha. “Traže radna okruženja koja naglašavaju suosjećanje i ranjivost, a istovremeno potiču zaposlenike da budu ono što jesu.”
Nesretan radnik neće biti lojalan
Tek kad se zaposlenik osjeća ugodno može dati svoj maksimum i tek tada dolazi do najboljih radnih rezultata. Generacija Z to je prepoznala i toga se drži.
Osim što očekuje mogućnost karijernog rasta, generacija Z na poslu očekuje određene benefite i dobru kulturu tvrtke. Ukratko, oni žele raditi u tvrtki u kojoj će se osjećati ugodno i cijenjeno.
“Ono što primjećujem je brza fluktuacija mlađih zaposlenika ukoliko im nedostaje nešto što smatraju osnovnim kriterijem zadovoljstva na radnom mjestu, poput fleksibilnosti radnih odnosa i slično”, rekla je Nikšić.
Izvor: women in adria