U Hrvatskoj je tijekom 2022. godine ostvareno 18,9 milijuna dolazaka i 104,8 milijuna noćenja, tj. 37 posto više dolazaka i 25 posto više noćenja u odnosu na 2021. godinu, pokazali su podaci eVisitora. Ukoliko pogledamo stanje na tržištu rada, samo prošle godine na portalu MojPosao objavljeno je 9.850 oglasa za posao u kategoriji Turizam i ugostiteljstvo, dok ih je u zadnjem kvartalu 2022. godine bilo 1.430.
Unatoč svim preprekama s kojima se hotelijeri, ugostitelji i ostali turistički djelatnici svake godine susreću, sigurni smo kako će i ovogodišnja sezona biti jednako uspješna kao i prethodna.
Kako se za nadolazeću sezonu priprema najveća hotelska grupacija na Kvarneru, Liburnia Riviera Hotel koja već više od 70 godina uspješno spaja iskustvo, tradiciju poslovanja u hotelijerstvu te suvremene razvojne aspiracije. S kojim se izazovima susreću, koje su im jake strane kao poslodavcu te kako privlače i zadržavaju one najbolje kadrove, u kratkom intervjuu otkrila nam je Antonia Kelava, direktorica sektora upravljanja ljudskim potencijalima Liburnija Riviera Hotela.
Antonia, direktorica ste ljudskih potencijala u Liburnia Riviera Hotelima, najvećoj hotelskoj grupaciji na Kvarneru. Prije nego krenemo o vašoj kompaniji, voljeli bismo Vas upoznati. Nakon četiri godine provedene u Crnoj Gori, gdje ste vodili zapošljavanje za potrebe kompanije Luštica Development i hotela The Chedi ***** vratili ste se u Hrvatsku. Što se u međuvremenu promijenilo i možete li povući paralelu između ta dva tržišta, odnosno sa trenutnom pozicijom, hrvatskim posloprimcima te uvjetima na tržištu? Koliko se naša dva tržišta razlikuju?
- Gradivši svoju karijeru u renomiranim hotelskim grupacijama u regiji, mogu reći da sam dobila jasan pregled tržišta rada te svakako mogu potvrditi da postoje velike sličnosti među tržištima u regiji, no svako od njih ima i svoje specifičnosti, posebice iz perspektive radno - pravnih odnosa i platnih sustava. I Crna Gora i Hrvatska imaju nedostatak kvalificirane radne snage, te se sve više okreću inozemnim izvorima zaposlenika. Taj trend postoji već 10-ak godina no u zadnjim godinama preuzima primat u regrutacijskim procesima. To naravno mijenja paradigmu razmišljanja i poslodavaca i domaćih zaposlenika, te cijele destinacije. Bit će vrlo zanimljivo pratiti kakav će biti ukupan utjecaj takvog pristupa.
Vjerujem da će velike kompanije kreirati kvalitetan miks lokalnih zaposlenika, zaposlenika iz regije, te zaposlenika iz dalekih zemalja te da će to biti poslovni pristup u bližoj budućnosti. Robotizacija, umjetna inteligencija i automatizacija također kucaju na vrata u hotelijerstvu. Postaje jasno da će tehnološka kompetencija postati jedna od važnijih u području ljudskih resursa. To je svakako novitet u struci i stavlja nove izazove pred nas, no u ovakvim novitetima je i ljepota naše struke.
Iz godine u godinu, hotelijeri i ugostitelji vode tešku bitku s pronalaskom kvalitetnog kadra. Prema nekim predviđanjima, ova godina mogla bi biti još i teža. Kako Vi gledate na to? Kako se vi, kao jedan od vodećih hotelskih lanaca, borite s tim problemom?
- Izazovi na tržištu se teško mogu predvidjeti s obzirom na geopolitička kretanja, no razina spremnosti hrvatskih hotelijera je zasigurno veća nego li prije nekoliko godina. Intenzivno radimo prije svega na zadržavanju postojećih zaposlenika koji su temelj ostvarenih poslovnih rezultata. Poboljšanjem radnih uvjeta, ulaganjem u edukaciju te kreiranjem atmosfere sigurnosti, dugoročnosti i međusobnog uvažavanja, broj stalnih zaposlenika iz godine u godinu raste i na to smo izrazito ponosni. U prošloj godini u prosjeku smo svojim zaposlenicima povećali plaće za 12%, a planiramo nastaviti s povećanjima i u ovoj godini. Isplatili smo Božićnicu u iznosu od 5.000 kn. Svojim zaposlenicima osiguravamo smještaj, topli obrok te plaćene troškove prijevoza na posao. Tu su i darovi u naravi, darovi djeci, jubilarne nagrade, a sve u maksimalnom neoporezivom iznosu.
S druge strane, kvalitetnijom selekcijom, suradnjom s obrazovnim institucijama i stvaranjem kvalitetnih poslovnih odnosa s partnerima u regrutaciji uspjeli smo osigurati kvalitetne kanale pribavljanja novih talenata. Naravno, posao nije gotov. U suradnji s našim socijalnim partnerima i dalje radimo na razvoju uvjeta rada i kreiranju programa koji će kroz ljudski kapital osigurati budući rast. Vizija nam je u narednim godinama postati najpoželjniji poslodavac u hotelijerstvu i na tome intenzivno radimo.
Kakav poslodavac je Liburnija? Čime se razlikujete od ostalih poslodavaca na tom području (gledano geografski - Kvarner i prema djelatnosti - turizam)? Možete li istaknuti 3 ključna momenta rada za Liburniju - iz gledišta HR managera i osobnog gledišta kao zaposlenika Liburnije?
- Liburnia Riviera Hoteli je kompanija koja uspješno spaja iskustvo, tradiciju poslovanja u hotelijerstvu dugu više od 70 godina i suvremene razvojne aspiracije. Lojalnost gostiju i zaposlenika i dalje je ključna baza poslovanja, no ulaganjima u proizvod, tehnologiju i ljudske resurse želimo napraviti iskorak koji je potreban za još bolje pozicioniranje na tržištu. Tri ključne riječi koje opisuju rad u LRH bi iz domene upravljanja ljudskim resursima bile: sigurnost, lojalnost i rast! Naše aktivnosti su usmjerene u stvaranje ugodne atmosfere, sigurnosti za naše zaposlenike u vremenima velikih mijena na globalnom tržištu, u razvoj modela lojalnosti kroz osiguravanje dugoročnijih radnih angažmana te u stvaranje i poticanje rasta naših članova tima na horizontalnoj i vertikalnoj razini, kroz rad na razvoju stručnih i socijalnih kompetencija svakog pojedinca. Važan dio našeg razvoja sustava upravljanja ljudskim resursima je i kreiranje koncepta brže i transparentnije komunikacije unutar tvrtke. Od ove jeseni, aplikacijom za internu komunikaciju Jenz smo povezali 30% naših zaposlenika, te očekujemo u 2023. godini putem tog modela omogućiti svakom zaposleniku brzu i direktnu informaciju o svemu što se događa u tvrtki. Vjerujemo da je komunikacija temelj poslovanja i na tome ćemo i dalje intenzivno raditi.
Liburnija zapošljava preko 1.100 djelatnika u svojih 18 turističkih objekata. Kako vam teku pripreme za novu sezonu? Kakve su vam potrebe po pitanju kadra? Planirate li zapošljavanje stranih radnika?
- Pripreme za sezonu 2023. su krenule krajem rujna 2022. i nikada nisu bile intenzivnije. Paralelno se radilo na intenziviranju vansezonskih odnosa s našim sezoncima, poticanju snažnije suradnje s renomiranim obrazovnim institucijama kao i regrutaciji na regionalnim i dalekim tržištima. Od regrutacijskih aktivnosti ističemo sudjelovanje na eminentnim sajmovima poslova u regiji, prezentacije na fakultetima i školama, suradnju s agencijama za posredovanje i ustupanje radnika te snažnom radu na internim promocijama unutar tvrtke. Kako imamo otvorene hotele i preko zime, iskoristiti ćemo ih kao trening centre za rad na znanjima i vještinama kako stalnih tako i sezonskih zaposlenika.
U sektoru turizma često se govori o temama kako hotelijeri i ugostitelji rijeko nude stalna zaposlenja. Možete li razbiti ovaj ”mit”. Postoji li model kojim zadržavate sezonske zaposlenike?
- Budući da je Opatija u pravom smislu te riječi cjelogodišnja destinacija, razdoblja manjeg intenziteta su vrlo kratka. Naši djelatnici u tim terminima koriste svoje godišnje odmore i slobodne dane te ostaju u radnom odnosu tijekom cijele godine. Veliki broj naših sezonskih zaposlenika koji nisu iz bliže regije, ova razdoblja koriste za odlazak svojim kućama i posjet obiteljima. Prošli mjesec potpisali smo s našim zaposlenicima 15% više ugovora na neodređeno vrijeme u odnosu na stalni broj zaposlenih te nebrojene promocije. Trenutno imamo više od 600 zaposlenika koji uključuju 50 stalnih sezonaca.
Kojim aktivnostima brinete o zadovoljstvu svojih zaposlenika i osiguravate lojalnost (koji je to prosjek godina rada za Liburniju, osiguravate li svojim zaposlenicima edukacije i kakve, kakva je interna komunikacija - nova platforma koju ste spomenuli na sastanku, nudite li im neku vrstu zabave poput partya, zajedničkih druženja…)
- Ove godine u okviru našeg Centra za razvoj zaposlenika, odrađeno je više od 3.000 sati raznih edukacija iz područja struke, socijalnih vještina i vještina vođenja. Naši zaposlenici su također kroz program najboljih praksi odradili usavršavanja u renomiranim hotelima i restoranima u hrvatskoj i inozemstvu i to uz eminentne mentore. Trenutačno smo u procesu mjerenja zadovoljstva zaposlenika, te ćemo nakon završetka procesa pripremiti intenzivan plan aktivnosti da na temelju povratnih informacija od strane zaposlenih usavršimo naše procese, poboljšamo radne uvjete i podignemo ukupnu razinu zadovoljstva na višu razinu. Ponosni smo i na činjenicu da naši stalni zaposlenici u prosjeku u kompaniji rade više od 30 godina. Tako je primjerice prosjek rada u Liburnia Riviera Hotelima zaposlenicima koji su ove godine otišli u mirovinu 40 godina.
Imate li u planu unaprjeđenje beneficija za svoje zaposlenike?
- Želja nam je razviti kompletan program sustava poslovnih i neposlovnih beneficija, te time postići dodatnu atraktivnost radnih pozicija. Ne smijemo zaboraviti da su neki od ključnih motivatora i odnosi, razumijevanje i vještine vodstva te ćemo intenzivno raditi i na razvijanju tih vještina. Na taj način bismo zaokružili cjelinu: konkurentne plaće i radni uvjeti, atraktivne beneficije, ugodna radna atmosfera i kvalitetno vodstvo. Vjerujemo da je to recept za uspjeh. Ponosni smo i na naš program beneficija 'Family & Friends' kojima svi naši djelatnici, njihove obitelji i prijatelji ostvaruju niz pogodnosti za usluge smještaja i wellnessa, a u pripremi je i proširenje programa.
Prema vašem mišljenju, koji su to koraci koje će hotelijeri morati učiniti kako bi u budućnosti osigurali, ali i privukli kvalitetnu, stručnu i lojalnu radnu snagu?
- Prvenstveno smatram da je ključno zaposlenicima osigurati osjećaj sigurnosti, jer je samo zaposlenik koji osjeća sigurnost onaj koji može dati više od očekivanja. Također, potrebno je intenzivnije spojiti obrazovanje i gospodarstvo jer se tu kriju veliki potencijali da se mladi ljudi već od srednje škole intenzivno uključe u radni proces i korporativno učenje, te budu spremni za izazove tržišta rada. Mladi zaposlenici imaju i drugačije prioritete, drugačiji pristup informacijama, više im znači radna atmosfera, žele znati viziju kompanije iz čega je razvidno da će kompanije morati poduzeti više aktivnosti u kreiranju snažne korporativne kulture koja će biti atraktivna narednim generacijama. Kada na to dodamo globalizaciju u smislu radne snage, potrebu za tehnološkom osviještenošću i nesigurnost na tržištu, vjerujem da je pred nama izazovno razdoblje u kojemu ćemo se prije svega morati mi promijeniti kako bismo prihvatili ono što budućnost nosi. Veselim se tim izazovima.