Saborski zastupnici u utorak su podržali izmjene i dopune Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama kojima se uvodi plaćeni očinski dopust, a najviši iznos naknade plaća koja se isplaćuje za vrijeme korištenja prava na roditeljski dopust povećava se na 7500 kuna. Procjenjuje se da će za provedbu Zakona na godišnjoj razini iz proračuna trebati izdvojiti 272,6 milijuna kuna.
Predloženim izmjenama zakona usklađuje se nacionalno zakonodavstvo radi prenošenja Direktive EU o ravnoteži između poslovnog i privatnog života roditelja i pružatelja skrbi, kojom se nastoji osigurati provedba načela ravnopravnosti žena i muškaraca. Cilj je omogućiti roditeljima i osobama koji moraju skrbiti o drugima da bolje usklade poslovne i skrbničke obveze, ojačati minimalne standarde vezane uz roditeljski dopust i fleksibilne radne uvjete te uvesti minimalne standarde vezane uz očinski dopust. Rok za usklađivanje s europskim zakonodavstvom je 2. kolovoza 2022., što znači da Hrvatska to čini u posljednji tren, piše Točka na i.
Očinski dopust kao novo pravo
Predloženim zakonom predviđa se uvođenje očinskog dopusta kao novog prava u sustavu rodiljnih i roditeljskih potpora za zaposlene i samozaposlene roditelje u skladu s Direktivom. Pri tome se hrvatska Vlada pod vodstvom Andreja Plenkovića odlučila ograničiti očinski dopust na deset radnih dana za jedno dijete, odnosno 15 radnih dana u slučaju rođenja blizanaca, trojki ili istovremenog rođenja više djece, što je minimalan broj dana očinskog dopusta koji propisuje EU direktiva. Očevi mogu dopust iskoristiti nakon rođenja djeteta, do šestog mjeseca njegova života i to neovisno o radnopravnom statusu majke. Pravo na očinski dopust nije obavezno, ali poslodavci ga moraju poštivati ako otac odluči da će ga koristiti. Također, očinski dopust odobrava se neovisno o bračnom ili obiteljskom statusu radnika.
Za očinski dopust predviđena je naknada plaće u iznosu 100 posto osnovice za naknadu plaće utvrđene prema propisima o obveznom zdravstvenom osiguranju, što je u skladu s Direktivom koja u pogledu očinskog dopusta propisuje da se plaćom ili naknadom jamči dohodak koji je barem jednak onomu što bi radnik primao u slučaju “prekida aktivnosti radnika zbog razloga povezanih s njegovim zdravstvenim stanjem” (bolovanja). Naknadu u cijelosti pokriva državni proračun. Nastavno na uvođenje novog prava na istovjetan način propisana je mogućnost korištenja prava na očinski dopust zaposlenog ili samozaposlenog oca u slučaju smrti djeteta. Za vrijeme korištenja ovoga prava predviđa se naknada plaće u punom iznosu osnovice za naknadu plaće (100 % osnovice za naknadu plaće).
Roditeljski dopust
Predloženim zakonom jasnije se propisuje pravo zaposlenog ili samozaposlenog roditelja na roditeljski dopust koje pravo roditelj koristi nakon navršenih šest mjeseci života djeteta, a može se koristiti do osme godine života djeteta. Zaposleni ili samozaposleni roditelj ima pravo na roditeljski dopust u trajanju od osam mjeseci (za prvo i drugo rođeno dijete), odnosno 30 mjeseci (za rođene blizance, treće i svako sljedeće dijete). Pravo na roditeljski dopust u pravilu koriste oba roditelja u trajanju od četiri ili 15 mjeseci, s time da u skladu s odredbama Direktive svaki roditelj zadržava dva mjeseca roditeljskog dopusta koja ne može prenijeti na drugog roditelja.
U slučaju da roditeljski dopust koristi samo jedan roditelj, dopust se, kao i prema važećem Zakonu, koristi u trajanju od šest mjeseci (za prvo i drugo rođeno dijete). Kada je riječ o korištenju prava za rođene blizance, treće i svako sljedeće dijete, uvodi se promjena korištenja prava kojom se propisuje da u slučaju kada pravo koristi samo jedan roditelj, roditeljski dopust koristi se u trajanju od 28 mjeseci, umjesto 30 mjeseci prema važećem Zakonu. Pri tome se uvažava mogućnost i pravo drugog roditelja da koristi dva mjeseca svog neprenosivog roditeljskog dopusta.
Kako bi se omogućili povoljniji uvjeti korištenja prava na roditeljski dopust oca, uvodi se mogućnost da zaposleni ili samozaposleni otac može koristiti pravo na roditeljski dopust i u slučaju da majka djeteta nije zaposlena ili samozaposlena osoba, pod uvjetom da nije koristila, odnosno nije ispunjavala propisane uvjete za korištenje prava na druge potpore (rodiljnu i roditeljsku poštedu od rada, rodiljnu i roditeljsku brigu o novorođenom djetetu). Propisuju se i uvjeti korištenja prava na roditeljski dopust u slučajevima u kojima dijete roditeljima nije isto po redu rođenja: svaki roditelj može koristiti roditeljski dopust u polovici njegovog propisanog trajanja prema redu rođenja djeteta.
Naknada plaće za vrijeme roditeljskog dopusta
Najviši iznos naknade plaća koja se isplaćuje za vrijeme korištenja prava na roditeljski dopust za zaposlene i samozaposlene roditelje povećava se sa sadašnjih 5.654,20 kuna (170 % proračunske osnovice) na 7.500,13 kuna (225,5 % proračunske osnovice). Povećava se i naknada plaće sa sadašnjih 2328 kuna na 3658. 2.328,20 kuna (70 % proračunske osnovice) na 3.658,60 kuna (110 % proračunske osnovice). To obuhvaća korištenje roditeljskog dopusta kao prava na rad s polovicom punog radnog vremena (za prvo i drugo rođeno dijete te za blizance, treće ili svako sljedeće dijete).
Nadalje, u skladu s povećanjem iznosa naknade plaće naprijed navedenog prava, na istovjetan način regulira se pravo na roditeljski dopust za slučaj smrti djeteta zaposlene ili samozaposlene majke te se maksimalni iznosa naknade plaće povećava sa sadašnjih 5.654,20 kuna (170 % proračunske osnovice) na 7.500,13 kuna (225,5 % proračunske osnovice), odnosno s 2.328,20 kuna (70 % proračunske osnovice) na 3.658,60 kuna (110 % proračunske osnovice) za roditelje s polovicom punog radnog vremena.
Ocjenjuje se da će predložena normativna rješenja kojima se predviđa povećanje materijalnih prava proizvesti značajan pozitivan socijalni učinak kroz poboljšanje statusa budućih korisnika koji će to pravo moći ostvariti (djeca, obitelji, zaposleni i samozaposleni korisnici prava iz Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama). Radi veće fleksibilnosti korištenja prava na roditeljski dopust te prilagođavanja istog prema vlastitim osobnim i obiteljskim potrebama, uvodi se novina u načinu korištenja prava kojom se roditeljima daje mogućnost da svoja prava mogu koristiti ne samo pojedinačno, već i istodobno ili naizmjenično, sukladno međusobnom dogovoru.
Utjecaj na pronatalitetna kretanja
Predloženi zakon trebao bi pozitivno utjecati na pronatalitetna kretanja s obzirom na to da se njime uređuju pitanja vezana za ostvarivanje prava na roditeljski dopust i viši iznos naknade plaće tijekom korištenja roditeljskog dopusta za zaposlene i samozaposlene korisnike te uvodi novo pravo na plaćeni očinski dopust.
S obzirom na potrebu preciznijeg uređenja i razrađivanja prekršajnih odredbi, propisuju se prekršajne odredbe za korisnike, pravne osobe i odgovorne osobe koje propuste postupiti sukladno zakonskim odredbama u odnosu na pojedina prava propisana Zakonom. U skladu s odredbama Direktive potrebno je poduzeti sve potrebne mjere radi osiguravanja provedbe odredbi koja se odnose na prava obuhvaćena područjem njezine primjene. Istovremeno, u svrhu osiguravanja učinkovitog nadzora nad provedbom Zakona, propisuje se nadležnost Državnog inspektorata u obavljanju inspekcijskog nadzora, odnosno inspektora i nadležnih tijela državne uprave, u okviru svoje nadležnosti, sukladno posebnim propisima.