Prema istraživanju tvrtke Gartner iz 2024. godine, 69% HR lidera smatra da njihovi menadžeri nisu u potpunosti spremni voditi timove. Istodobno, samo 21% zaposlenika, prema Gallupu, snažno vjeruje da ih njihovi lideri zaista nadahnjuju da daju svoj maksimum. To je ogroman jaz između namjera lidera i iskustva njihovih zaposlenika.
Problem? Mnogi lideri slijede zastarjele savjete. U želji za izvrsnošću nesvjesno prihvaćaju mitove koji ih sputavaju, ograničavaju njihove timove i guše pravu inovaciju. Bilo da se radi o uvjerenju da brzina uvijek pobjeđuje ili da je inovacija isključivo vezana uz tehnologiju, ti mitovi tiho oblikuju odluke – često s više štete nego koristi, piše Fast company.
Zašto ti mitovi opstaju? Jer zvuče uvjerljivo. Poslovne škole, uspješne priče i korporativna kultura ih neprestano podržavaju. No, kada lideri slijepo djeluju prema tim pretpostavkama, riskiraju loše odluke, propuštene prilike i slabljenje svog utjecaja.
Odlično liderstvo nije pridržavanje statusa quo – ono znači propitivanje normi, izazivanje pretpostavki i prepoznavanje prilika gdje ih drugi ne vide. Najbolji lideri ne razmišljaju drugačije samo kako bi bili suprotni od drugih; oni to čine jer pravi napredak zahtijeva oslobađanje od konvencionalne mudrosti. Pogledajmo neke od najčešćih mitova o liderstvu – i što zapravo djeluje.
Mit: Brzina je najveća konkurentska prednost
Današnji poslovni svijet glorificira brzinu: tvrtke se utrkuju do tržišta, prebrzo donose odluke i veličaju brzu izvedbu. No, prebrzo kretanje može značiti zanemarivanje ključnih uvida, propuštanje dugoročnih prilika i donošenje kratkovidnih odluka koje žrtvuju trajnu vrijednost zbog trenutnih dobitaka.
Prije nego što brzinu uzmete zdravo za gotovo, zapitajte se: Krećemo li se u pravom smjeru? Gradimo li nešto što će izdržati test vremena? Prava konkurentska prednost ne dolazi iz brzine, već iz strateškog tempiranja i promišljene provedbe.
Mit: Inovacija se svodi samo na tehnologiju
U doba umjetne inteligencije, automatizacije i digitalnih transformacija mnogi lideri inovaciju poistovjećuju s tehnološkim napretkom. No, neki od najrevolucionarnijih poslovnih pomaka dolazili su iz preoblikovanja procesa, redefiniranja korisničkog iskustva i izazivanja zastarjelih poslovnih modela.
Primjerice, Howard Schultz nije inovirao izumom nove aparature za kavu – transformirao je iskustvo ispijanja kave donoseći talijansku espresso kulturu američkim potrošačima kroz Starbucks. Southwest Airlines nije disruptirao zrakoplovnu industriju najnovijom tehnologijom – već fokusiranjem na pristupačnost, učinkovitost i jednostavnost.
Ako želite inovirati, zapitajte se: Kako možemo preispitati ustaljene načine poslovanja? Koje pretpostavke u našoj industriji možemo osporiti? Potaknite svoje timove na inovacije koje nadilaze digitalne alate – kroz ljudski usmjerene ideje, nove poslovne modele i kulturnu transformaciju.
Mit: Najbolji lideri imaju sve odgovore
Mnogi lideri osjećaju pritisak da budu najpametnija osoba u prostoriji, vjerujući da se kredibilitet gradi na tome da uvijek imaju rješenje. No, najučinkovitiji lideri nisu oni koji imaju sve odgovore – već oni koji postavljaju prava pitanja.
Umjesto da odmah nudite rješenja, započnite s pitanjima:
• Što nam možda promiče?
• Koga još trebamo uključiti u ovu raspravu?
• Koje pretpostavke nesvjesno donosimo?
Kreirajte radno okruženje u kojem se članovi tima osjećaju osnaženo da preispituju status quo. Najbolji lideri ne tvrde da znaju sve – oni stvaraju prostor gdje prava pitanja vode do revolucionarnih rješenja.
Pravi lideri preispituju mitove, ne slijede ih slijepo
Najbolji lideri ne prihvaćaju konvencionalnu mudrost bez razmišljanja. Oni izazivaju pretpostavke, redefiniraju zastarjele ideje i trasiraju nove puteve naprijed. Razumiju da pravo liderstvo nije samo brzina, već i usmjerenje. Nije samo tehnologija, već i vizija. Nije stvar u nepobjedivosti, već u znatiželji i rastu.
Izvor: Fast company