Prodaja je kompleksna, ali i jedna od najstarijih disciplina na svijetu. Od pamtivijeka ljudi su vječito s nečim trgovali kako bi došli do onoga što im je potrebno. Danas je ova disciplina otišla toliko daleko da bi se o njoj mogli pisati romani. U ovom polju razvile su se različite grane od onih vezanih za klasične trgovine, online prodaju, pa sve do uskospecijaliziranih oblika prodaje. Kako izgleda jedan dan u Odjelu Prodaje na MojPosao, s kojim izazovima se naši konzultanti susreću te što im je najteže, ali i najzabavnije na njihovom poslu otkrila nam je Martina Potlaček, savjetnica za regrutiranje.
Opiši nam ukratko svoj put kojim si postala iskusan konzultant u Odjelu Prodaje?
- Na MojPosao sam došla 2018. godine, kao zamjena za kolegicu koja je prešla u drugi odjel unutar kompanije. Kako sam prije toga 11 godina radila u prodaji oglasnih i drugih medijskih rješenja, na MojPosao nisam došla kao junior, nego sam ušla na poziciju Savjetnika u prodaji i samo nastavila suradnju s već uhodanom bazom klijenata.
Koji su ti najveći izazovi u radu s klijentima i kako ih uspješno rješavaš?
- Najveći izazov je u tome što nemaju svi klijenti jednake recruitement potrebe, niti imaju svi odjel ljudskih resursa na istom nivou. Neki ga nemaju uopće. Pa se, unutar jednog dana, moraš stalno prebacivati u komunikaciji s jedne razine zahtjeva i upita, na drugu. Nekima je potrebna bazična uputa kako se objavljuje oglas i kako će dobiti prijave kandidata, dok već sljedeći klijent traži analitiku po pitanju vizualnog utjecaja oglasa na odluku kandidata hoće li se na taj oglas prijaviti ili ne. A i svaki rad s ljudima je zahtjevan – nismo svi isti – niti po načinu komunikacije, niti po socijalnim vještinama.
Što bi svaki ozbiljan prodavač trebao imati na umu kada pristupa klijentu?
- Na prvom mjestu je ljubaznost – jer ipak smo „uslužna“ djelatnost, zatim treba saslušati što klijent govori, što želi, pravilno razumjeti njegovu potrebu. A nakon toga sagledati što mu, u sklopu naših usluga i mogućnosti, optimalno možemo ponuditi. Svatko voli za novce koje daje, dobiti maksimum usluge. I na kraju, to je ono što me čini sretnom, kad vidim rezultat svog rada – kad je vidljivo da sam doprinijela društvu u kojem živim.
Imaš li možda kakvu anegdotu u radu s klijentima koju nam želiš podijeliti?
- Kako u prosjeku dnevno komuniciramo s 10-20 različitih klijenata, uvijek ima zgoda i nezgoda koje onda prepričavamo u odjelu - neke situacije ili izjave se prenose „s koljena na koljeno“ među kolegama i nisu baš sve za javno čitanje :) . Uvijek me posebno veseli kad mi se klijent povratno javi sretan jer je zbog mog savjeta ili usluge uspio riješiti izazov koji je imao. Tako sam jednoj klijentici, nakon što je dugo tražila određenu vrstu zaposlenika, sugerirala da potpuno promijeni naziv pozicije i točno napiše opis posla – jer sam shvatila da traži krive kandidate. Nakon te objave promijenjenog oglasa, dobila je dovoljno adekvatnih prijava i uspješno zaposlila točno osobu kakvu je tražila. Nazvala me sva sretna, s riječima da sam joj pomogla da od šume napokon vidi drvo.
Koje su to vještine koje si izbrusila u odjelu Prodaje i koje su to vještine na kojima treba raditi konstantno raditi kako bi bio uspješan prodavač?
- Nakon godina rada u prodaji, naučiš se bolje prilagoditi ljudima i modificirati komunikaciju ovisno o sugovorniku, naučiš da ne ostavljaš za sutra ono što možeš riješiti danas (jer sutra će biti možda nešto još izazovnije), naučiš da ima divnih ljudi s kojima se povežeš nakon dva maila, iako se nikad niste vidjeli, naučiš se upravljati očekivanjima - svojim i tuđim. Još uvijek se borim sa strpljenjem i impulzivnošću – pogotovo kad dan donese posla za troje ljudi, a ja sam samo jedna s druge strane ekrana.