Često možemo čuti ljude kako kažu: “Ovdje je sjajno raditi.” No kako biti siguran da je zaista tako? Po čemu znamo da je kultura neke organizacije dobra?
Nedavno mi je ovo pitanje postavila poznanica koja je, u potrazi za boljim poslom, željela znati kako procijeniti kulturu potencijalnog poslodavca. U svakom intervjuu postavila bi pitanje: “Kako je raditi ovdje?”, a osoba s druge strane stola uvijek bi joj odgovorila: “Sjajno!” No je li zaista tako? Po čemu znamo da je kultura neke organizacije onakva kakvom ju drugi predstavljaju? Do jasnijeg odgovora doći ćete ako pitanja poput “Kako je raditi ovdje?”, zamijenite sa sljedećih pet pitanja:
1. Kada ste posljednji put neometano radili četiri sata u kontinuitetu?
Najproduktivniji smo i najkreativniji kada na raspolaganju imamo dovoljno vremena u kojem nas nitko ne prekida. Ipak, pitanje je koliko organizacija to zapravo osigurava svojim zaposlenicima? Postavite svom sugovorniku ovo pitanje i pažljivo slušajte odgovor. Možda će on biti pomalo ironičan: “Volimo neprestano biti zaokupljeni poslom – često imamo sastanke, šaljemo poruke putem Slacka…” ili će sugovornik, pak, biti pomalo zatečen pitanjem i polako odgovoriti: “Hm… Nisam siguran.” Oba odgovora otkrivaju istinu: organizacija nema kulturu u kojoj se cijeni mirno okruženje i koja štiti vrijeme zaposlenika.
2. Kada ste posljednji put s kolegama burno raspravljali o nekom problemu?
Kultura zdrave organizacije podržava burne rasprave. Zaposlenici se u takvoj kulturi ne boje izraziti drukčije mišljenje i imaju razumijevanja za različite stavove. Želite saznati vrijedi li to i za organizaciju s kojom razgovarate. Pati li od “kulture pretjerane pristrojnosti”, gdje svi bježe od konflikta jer se boje da će se nekomu zamjeriti? Ili su zaposlenici grubi, neosjetljivi na ton poruke koju prenose i ulaze u konflikt bez ikakvog takta? Rasprave su neizbježne. One će se pojavljivati u kojoj god organizaciji radite. Važno je samo vidjeti kako će one biti dočekane. Želite kulturu u kojoj su ljudi otvoreni i iskreni kada imaju drukčije mišljenje i u kojoj se na civiliziran način dolazi do rješenja.
3. Kada ste posljednji put razgovarali “jedan na jedan” sa CEO-om? (Ili, ako razgovarate sa CEO-om: “Kada ste posljednji put razgovarali ‘jedan na jedan’ s osobom na tom radnom mjestu?”)
Kao potencijalni zaposlenik, želite procijeniti pristupačnost liderskog tima, a posebno CEO-a. Naravno, često će tvrtka naglasiti da su vrata CEO-a uvijek otvorena. Znači li to da on/ona i samoinicijativno ustaje od svoga stola u želji da čuje mišljenje zaposlenika? Hoće li biti nepristojno ili teško stupiti u kontakt s njim/njom ako vas nešto brine? Odgovor na gore navedeno pitanje pojasnit će vam koliko tvrtka ozbiljno shvaća pitanje otvorenosti, važnost pristupa liderima i potrebu da se čuje glas svih zaposlenika.
4. Kada ste bili najviše ponosni što ste dio organizacije?
Ovo pitanje otkriva što ljudi u toj organizaciji zaista cijene. Možda ćete na intervjuu čuti: “Ovdje su svi timski igrači, usmjereni ka ostvarenju misije tvrtke.” Ali ako postavite pitanje: “Kada ste bili najviše ponosni što ste dio organizacije?”, možda će vam reći da je to bilo u trenutku ostvarenja osobnog prodajnog cilja ili osvajanja individualne nagrade. Iako svatko na to bez sumnje može biti ponosan, odgovor otkriva da su individualna postignuća u prvom planu. Potpuno je drugačije kada sugovornik kaže da je najponosniji na prestižnu nagradu tvrtke u cijeloj industriji ili u vrijeme kada je zadovoljan klijent oduševljeno pričao o tvrtki. Kako god bilo, shvatit ćete koja postignuća su na prvome mjestu – osobna ili organizacijska te što bi i vama samima bio prioritet da tamo radite, piše Poduzetnik.biz.
5. Kada je posljednji put neki zaposlenik napravio više nego što se to od njega očekuje?
Svatko bi želio raditi u organizaciji u kojoj su ljudi različitih struka i pozicija spremni pomoći drugima, ne mareći hoće li zasluga pripasti njima. Ako naiđete na problem u poslu, ne želite da vas u pronalaženju rješenja ometa sebičnost i uredska politika. Da biste otkrili odnos potencijalnog poslodavca o ovoj temi, postavite mu gore navedeno pitanje. Sugovornik će možda imati poteškoća prisjetiti se takve situacije ili će vam, pak, iznijeti cijelu listu dobrih primjera. Tako ćete dobiti jasniji uvid podržavaju li se zaposlenici međusobno ili možda oklijevaju zbog nekog razloga.
Uz ova pitanja saznat ćete mnogo više o kulturi organizacije. Ako ste poslodavac, s vremena na vrijeme postavite i sebi ova pitanja. Pomoći će vam da na vrijeme uočite prostor za poboljšanje.