Njemačke trgovine na prvih pet mjesta, Pevex najpoželjnija domaća trgovina za rad
Ankete i istraživanja

Njemačke trgovine na prvih pet mjesta, Pevex najpoželjnija domaća trgovina za rad

Više od polovice zaposlenih ispitanika (56%), a kojima je poslodavac prvog izbora tvrtka iz djelatnosti trgovine, često razmišlja o promjeni poslodavca, potvrdilo je istraživanje Poslodavac prvog izbora.

Kad bi imali mogućnost izbora, radnici u Hrvatskoj najradije bi radili za strane poslodavce. Preciznije, zaposlili bi se u njemačkim trgovačkim lancima. Potvrdilo je to istraživanje Poslodavac prvog izbora, u kojem je tijekom 2020. i 2021. godine sudjelovalo gotovo 20 tisuća ispitanika, prema kojem su najpoželjniji poslodavci u Hrvatskoj: dm-drogerie-markt, LIDL te MÜLLER.
 
Kako bi dobili što bolji pregled i tvrtkama omogućili bolji uvid u konkurenciju, tvrtke su podijeljene prema primarnoj djelatnosti prema NKD klasifikaciji te smo u ovom tekstu izdvojili samo one tvrtke kojima je primarna djelatnost G – Trgovina na veliko i malo.
 
Od ukupnog broja sudionika istraživanja, njih čak 44% je na prvo mjesto stavila tvrtku iz djelatnosti trgovine.
 

Pevex na 6. mjestu

 
Kada se u obzir uzmu samo ispitanici koji su birali tvrtke iz područja Trgovine, poredak najpoželjnijih 10 izgleda ovako: na prvom mjestu je dm-drogerie markt koji je dobio gotovo polovicu bodova. Na drugom mjestu je LIDL Hrvatska s 12% bodova te MÜLLER s 9% bodova. Iako na četvrtom mjestu, značajnije manju količinu bodova dobio je Kaufland (3,5%), iza koje slijedi BIPA (2,3%). Iza njemačkih poslodavaca, prva domaća tvrtka na popisu najpoželjnijih je Pevex, na šestom mjestu. 
 
Poredak poslodavaca prvog izbora je sljedeći:
 
  1. dm-drogerie markt d.o.o. (44,88%)
  2. LIDL d.o.o. (12,36%)
  3. MÜLLER TRGOVINA ZAGREB d.o.o. (9,25%)
  4. Kaufland Hrvatska k.d. (3,45%)
  5. BIPA (2,37%)
  6. Pevex d.d. (1,59%)
  7. IKEA Hrvatska d.o.o. (1,12%)
  8. Tommy d.o.o. (1,09%)
  9. Orbico d.o.o. (1,09%)
  10. Plodine d.d. (1,00%)

I za rad u trgovini sigurnost radnog mjesta je najvažnija

 
S obzirom na to kako su osobe kojima poslodavac prvog izbora dolazi iz djelatnosti trgovine čine 44% ukupnog uzorka, ne čudi podatak da se njihove preferencije atraktivnosti ne razlikuju previše od onih iz cjelokupnog uzorka.
 
Baš kao i u ukupnom uzorku, ispitanici koji su na prvo mjesto stavljali tvrtke iz djelatnosti trgovine u najvećoj su mjeri kao presudni faktor ocijenili sigurnost radnog mjesta (41%). Harmonični odnosi na radnom mjestu nalaze se na drugom mjestu (za 39% ispitanika je ovo presudan razlog atraktivnosti). Na trećem mjestu nalazi se socijalna odgovornost poslodavca koju je 38% ispitanika ocijenilo presudnim faktorom. 
 
U odnosu na cijeli uzorak ispitanici kojima su tvrtke iz djelatnosti trgovine na prvom mjestu u većoj mjeri presudnim smatraju visinu plaće (34%), dok u manjoj mjeri nego ukupni uzorak presudnom smatraju priliku za napretkom u struci.  
 
 

Raspodjela top poslodavaca po spolu, dobi, radnom statusu, obrazovanju i regiji 

 
I muškarcima i ženama je najatraktivnija tvrtka dm-drogerie markt d.o.o. s razlikom da je ova tvrtka atraktivnija ženama (49%) nego muškarcima (33%). I ženama i muškarcima je na drugom mjestu LIDL d.o.o., iza kojeg slijede MÜLLER trgovina Zagreb d.o.o. te Kaufland.  Na listi top deset poslodavaca iz djelatnosti trgovine muškarcima se nalaze i Orbico, SPAR te Porsche Croatia kojih na popisu kod žena nema. S druge strane na popisu kod žena nalaze se već spomenuta BIPA, Tommy te PEPCO kojih nema kod muškaraca u prvih deset.
 
Promatrani su ispitanici koji su završili srednju i višu školu te fakultet ili akademiju te njihovi poslodavci prvog izbora iz djelatnosti trgovine. 
 
Najpoželjniji poslodavac za sve ispitanike, bez obzira na stupanj obrazovanja je dm-drogerie markt d.o.o.
 
Na drugom mjestu ispitanicima nalazi se LIDL d.o.o. a na trećem MÜLLER TRGOVINA ZAGREB d.o.o. iza kojih slijede Kaufland i BIPA s malim razlikama u poretku. 
 
Jedine veće razlike nalaze se kod ispitanika s visokom stručnom spremom na čijoj se listi nalaze Novartis, Roche te Johnson & Johnson kojih nema na listi ispitanika s nižim stručnim spremama.
 
dm-drogerie markt je poslodavac prvog izbora za sve skupine ispitanika, bez obzira na radni status. Drugo i treće mjesto svim skupinama ispitanika zauzima LIDL d.o.o. te MÜLLER TRGOVINA ZAGREB d.o.o. 
 
Ispitanicima koji se još školuju u top deset poslodavaca nalazi se INDITEX grupa, L'Oreal Adria te NEW YORKER CROATIA kojih nema u ukupnom poretku prvih deset tvrtki za ostale radne skupine.
 
U top deset tvrtki nezaposlenima su se našle PEPCO te SPAR kojih nema među top poslodavcima preostalih skupina.
 
Zaposlenim ispitanicima u top deset nalaze se Orbico te IKEA.

Raspodjela prema dobi

 
Ispitanici su podijeljeni u tri dobne skupine: 32 godine i manje, od 33 do 43 godine te oni koji imaju 44 ili više godina. 
 
Među ispitanicima svih dobnih skupina nema razlike u prvih nekoliko mjesta: dm-drogerie markt iza kojeg je LIDL, zatim Müller trgovina Zagreb te Kaufland. 
 
Najmlađim ispitanicima na listi top deset tvrtki iz djelatnosti trgovine nalaze se INDITEX, te PEPCO kojih nema na listama starijih ispitanika. 
Ispitanicima starijima od 44 godine na listi se nalazi SPAR kojeg nema kod drugih skupina ispitanika. 
 

Građani koji žele raditi u trgovini češće razmišljaju o promjeni posla 

 
Više od polovice zaposlenih ispitanika (56%), a kojima je poslodavac prvog izbora tvrtka iz djelatnosti trgovine, često razmišlja o promjeni poslodavca.
 
To je nešto više nego što to razmišljaju ispitanici iz ukupnog uzorka (49%). Trećina zaposlenih ispitanika (33%) ponekad razmišlja o promjeni poslodavca, dok svega 11% ispitanika uopće ne razmišlja o promjeni poslodavca, što je dosta niže od ukupnog uzorka gdje 20% njih ne razmišlja o promjeni poslodavca.
 
O istraživanju:
 
Istraživanje o poslodavcima prvog izbora proveo je MojPosao (www.Moj-Posao.net) na uzorku od više od 19.000 ispitanika tijekom kraja 2020. i početka 2021. godine. Istraživanje se provodi na godišnjoj razini sedamnaestu godinu za redom. 
 
Važno je napomenuti, istraživanje se temelji isključivo na percepciji ispitanika o samim tvrtkama i njihovom slobodnom izboru (u istraživanju NISU unaprijed ponuđeni nazivi tvrtki). Cilj istraživanja bio je saznati koji su, i zbog čega, poslodavci na hrvatskom tržištu rada najatraktivniji općoj javnosti te istaknuti one koji su najviše napredovali.
 
Od ispitanika se tražilo da imenuju (redom) tri svoja poslodavca prvog izbora (tj. poslodavca 'prvog', 'drugog' i 'trećeg' izbora). Bodovalo se tako da su poslodavci 'prvog' izbora dobili 3 boda, 'drugog' izbora 2 boda i 'trećeg' izbora 1 bod te se na temelju toga izračunavao ukupan poredak poslodavaca.
 
S ponuđenih osam razloga atraktivnosti i ocjenama: 0 - nemam mišljenje o tome, 1 - nevažan razlog, 2 - malo važan razlog, 3 - važan razlog, 4 - vrlo važan razlog, 5 - presudan faktor ispitanici su ocjenjivali svaki od razloga atraktivnosti poslodavca kojeg su naveli kao poslodavca svog prvog izbora.
 
U svrhu ove obrade podataka tvrtke su podijeljene prema primarnoj djelatnosti prema NKD klasifikaciji. U obradu su uzete tvrtke kojima je primarna djelatnost G – Trgovina na veliko i malo.
 
Od ukupnog broja ispitanika u istraživanju čak 44% njih je na prvo mjesto stavila tvrtku iz djelatnosti trgovine.