Iako se često može čuti da emocije nemaju što tražiti u poslovnom svijetu, činjenica jest da su emocije neodvojive od ljudi te su sastavni dio (gotovo) svake aktivnosti. Samim time, kada govorimo o poslovanju, emocionalna inteligencija jedan je od preduvjeta dobrog poslovanja.
Emocionalna inteligencija podrazumijeva sposobnosti prepoznavanja, razumijevanja i upravljanja vlastitim emocijama te emocijama drugih polazimo li od točke poslodavca. Isto tako, visok nivo emocionalne inteligencije doprinosi boljoj komunikaciji, suradnji i sveukupnom radnom okruženju – ključnim komponentama koje su važne za kvalitetno obavljanje posla, objavljuje Profitiraj.hr.
Glavne karakteristike emocionalne inteligencije
Osjećaj empatije
Empatija je sposobnost razumijevanja i suosjećanja s emocijama drugih, a na radnom mjestu, empatija pomaže u izgradnji povjerenja i suradnje među kolegama. Nastavno tome, šefovi koji pokazuju empatiju, odnosno zabrinutost i brigu prema svojim radnicima, posljedično dobivaju više truda i angažiranosti od strane zaposlenika, što je logična ljudska reakcija kada nam netko pruži “dobru ruku”.
Samopouzdanje i samosvijest
Samosvijest je ključni element emocionalne inteligencije te uključuje razumijevanje vlastitih emocija, načina na koje te emocije utječu na naše misli i ponašanje, kao i njihovog utjecaja na ljude oko nas. S druge strane, samoregulacija podrazumijeva sposobnost upravljanja vlastitim emocijama i reakcijama s naglaskom na stresne situacije. Oni koji dobro kontroliraju svoje emocije ne donose impulzivne odluke i mogu ostati smireni pod pritiskom, a upravo je to ključno za rješavanje sukoba, bilo osobnih, unutar kolektiva ili prilikom upravljanja timovima.
Socijalne vještine
Socijalne vještine mogu objediniti puno elemenata, ali u kontekstu poslovanja, riječ je o sposobnosti uspostave učinkovite komunikacije s ostalima, rješavanja ili prevencije sukoba, motiviranja te vođenja. Pojedinci koji dobro barataju komunikacijskim vještinama bolje izražavaju svoje ideje i želje, pažljivo slušaju povratne informacije i surađuju na postizanju zajedničkih ciljeva. Također, socijalne vještine su ključne za izgradnju profesionalne mreže kontakata te dobivanje budućih poslova.
Zašto je emocionalna inteligencija u poslovanju bitna?
Emocionalno inteligentni lideri koji učinkovito upravljaju sukobima, prepoznajući emocionalne signale i koristeći empatiju za rješavanje problema, znatno smanjuju stres u radnom okruženju – povećavajući tako zadovoljstvo i produktivnost zaposlenika. Nadalje, lideri s visokom emocionalnom inteligencijom mogu bolje motivirati svoje timove jer pokazuju razumijevanje prema njihovim potrebama. Naravno, i kod zaposlenika je važna emocionalna inteligencija u vidu ponašanja prilikom primjerice dobivanja kritika ili pak nestabilnog odnosa s kolegama. Oba problema emocionalno inteligentne osobe nastojat će riješiti konstruktivnim razgovorom, a ne ishitrenom reakcijom koja može polučiti kontraefekt na njihovu štetu.
Kako razvijati emocionalnu inteligenciju u tri koraka?
Rad na samosvijesti
Redovito preispitivanje vlastitih emocija i reakcija pomaže u razvijanju samosvijesti, a korisno može biti i vođenje dnevnika emocija te njihovog utjecaja na vaše ponašanje. Također, traženje povratnih informacija od nadređenih, kolega ili podređenih, uvelike pomaže u identifikaciji slabosti i prepoznavanju područja s potencijalom za rast i napredak.
Poboljšanje komunikacijskih vještina
Aktivno slušanje uključuje pažljivo praćenje onoga što drugi govore, postavljanje pitanja i pružanje povratnih informacija te pomaže u boljoj komunikaciji i razumijevanju tuđih emocija. Stoga, vježbajte zaista aktivno slušati i upijati ono što vam drugi govore, bez obzira na to u kojoj se poslovnoj poziciji nalazite tj. jeste li šef ili zaposlenik.
Konstantno educiranje
Pohađanje treninga i radionica za razvoj emocionalne inteligencije može vam pružiti alate i tehnike za bolje upravljanje emocijama i poboljšanje socijalnih vještina, posebice dolazite li iz pozicije poslodavca i tržišta koje se znatno mijenja iz kvartala u kvartal. Isto tako, edukacije često uključuju i praktične vježbe ili simulacije koje vam pomažu prepoznati i kontrolirati emocionalne reakcije i upravljanje kolektivom u datim trenucima.