Većina Europljana, njih 72 posto, namjerava na godišnji između travnja i rujna, međutim, raste broj onih koji će ove godine nastojati izbjeći najveće gužve, odnosno poslovično prenatrpani kolovoz.
Pri tome je slobodno vrijeme i dalje glavni razlog putovanja, iako je uočljivo potencijalno usporavanje postpandemijskih putovanja. Nasuprot tome, poslovna putovanja bilježe porast od 3 posto i sada čine 8 posto svih planiranih putovanja. Rastući troškovi putovanja zbog inflacije, rata u Ukrajini i zabrinutosti zbog ekstremnih vremenskih uvjeta, igraju ulogu u odabiru putovanja Europljana za proljeće i ljeto 2023. Pokazuju to podaci iz istraživanja Europske komisije za putovanja (ETC) prikupljeni u ožujku ove godine među stanovnicima u Njemačkoj, Velikoj Britaniji, Francuskoj, Nizozemskoj, Italiji, Belgiji, Švicarskoj, Španjolskoj, Poljskoj i Austriji.
Popularno proljeće
Zanimljivo je kako je i ovo istraživanje pokazalo kako ove godine sve više Europljana planira odmor u proljeće i rano ljeto. Naime, gotovo 30 posto putnika reklo je da namjerava putovati između travnja i svibnja, što predstavlja porast od 6 posto u odnosu na lani. Nadalje, 40 posto ispitanih razmišlja o putovanju početkom do sredine ljeta, odnosno od lipnja do srpnja. Nasuprot tome, samo 23 posto njih očekuje da će putovati tijekom kolovoza i rujna što je značajan pad od 9 posto u odnosu na prošlu godinu, piše Novi list.
"Ova promjena u sezonskim obrascima putovanja može odražavati rastuću želju za izbjegavanjem velikih gužvi i toplinskih valova", pojašnjavaju u ETC-u navodeći kako se čini da mnogi Europljani planiraju više putovanja između travnja i rujna 2023. Podaci pokazuju da će 59 posto ispitanika krenuti na više od jednog putovanja u nadolazećim mjesecima, pri čemu 35 posto njih planira putovati dva puta, a drugih 24 posto ide na tri ili više odmora. Za usporedbu, 31 posto njih će otići na samo jedno putovanje u istom razdoblju.
S time da najveći entuzijazam oko putovanja pokazuju Europljani stariji od 25 godina i taj se trend može pripisati njihovom relativno većem raspoloživom dohotku, što ih čini manje osjetljivima na trenutnu gospodarsku situaciju. Mlađa generacija Z, odnosno oni između 18 i 24 godine, i dalje su manje voljni planirati odmor.
Klimatske brige
A prilikom ovogodišnjeg planiranja godišnjeg, kojeg se bukira nikad ranije, Europljane osim prevelikih gužvi, ustvari najviše brinu rastući troškovi putovanja zbog inflacije. Gotovo petina je upravo rast troškova stavila na prvo mjesto briga kod planiranja godišnjeg, s time da je na drugom mjestu pitanje njihovih osobnih financija, pa ako se ta dva parametra zajedno uzmu u obzir, čak 40 posto njih brinu financije. To bi moglo objasniti zašto je 51 posto Europljana već djelomično ili u potpunosti rezerviralo svoje sljedeće putovanje u pokušaju da osiguraju niže cijene, a što je za 8 posto više njih u odnosu na prošlu godinu.
Dok su financije ono što najviše brine europske putnike, najveći motiv za odlazak na odmor su im dobri vremenski uvjeti, koji su za petinu ispitanih najjači pokretač odabira destinacije. Slijede atraktivne ponude, nedostatak gužve i gostoljubivost lokalnih zajednica. Međutim, sedam posto ispitanih Europljana navelo je ekstremne vremenske prilike kao veliku brigu. Rat u Ukrajini koji je u tijeku i dalje je još jedan izvor zabrinutosti, uglavnom među švicarskim, poljskim, austrijskim, talijanskim i nizozemskim ispitanicima. Kako se sukob nastavlja, on i dalje utječe na odluke vezane uz putovanja za polovicu Europljana.