Nova turistička szona je pred vratima, a stari problemi ostaju. Prije svega – radna snaga. Najmanje 35.000 sezonskih radnika tražit će se ove godine i dok bi pomak moglo donijeti najavljeno ubrzanje izdavanja dozvola za strance, mnoge kompanije dižu plaće i već sada se otimaju za najbolje učenike.
Da nam je potraga za radnicima uvijek izazovna, pokazuje i podatak portala MojPosao na kojem je u 2022. godini objavljeno gotovo 4.000 oglasa za sezonske radnike. Najviše, njih dvije trećine (64%), bilo je za rad u kategoriji Turizam i ugostiteljstvo. U odnosu na prethodne godine u 2022. objavljeno je 14% više oglasa za sezonce, dok je u odnosu na 2019. objavljeno čak 28% oglasa više.
Druga kategorija u kojoj su zastupljeni sezonski radnici je Prodaja - 12% oglasa za sezonske radnike je u ovoj kategoriji. Najtraženija zanimanja za sezonske radnike bila su konobar, kuhar, trgovac, pomoćni radnik u kuhinji te pomoćni kuhar.
Što se tiče zastupljenosti po županijama, najviše sezonskih radnika tražilo se u Splitsko-dalmatinskoj (31%), Istarskoj (22%), Primorsko-goranskoj (23%) te Zadarskoj (16%) županiji.
Obzirom da se najviše sezonaca zapošljava u turizmu, u toj kategoriji situacija je ovakva: u 2022. godini objavljeno preko 10.000 oglasa što je 17% više nego 2021. godine te 8% više nego 2019.
U krizi i opatijski hoteli
Zima, vjetar, more tuče. Čini se daleko do sezone. No opatijski hoteli već vape za radnicima, i vabe nove generacije. Mladi Marco gleda napeto u tanjure, postat će i on chef, kad-tad.
“Uvijek sam bio u kuhinji kada bi mama, tata ili nono kuhali i pomagao im te bi se uvijek igrao s paštom od svih igračaka”, kaže Marco Galotto, učenik 1. razreda kuharskog smjera, prenosi Poslovni.hr.
I kuhari imaju dobre plaće?! “Ja mislim da imaju zato jer smo jako traženi trenutno”, dodaje.
I kuhari, i konobari, spremačice, recepcioneri. Svi praktički nedostaju. Turizam ne propada, shvatili su to i đaci i njihovi roditelji. Nakon sušnih godina , opet se upisuju neka stara zanimanja.
“U ovoj trenutnoj školskoj godini interes je bio vrlo velik, upisali smo sve u prvom upisnom roku, i naročitio nas je iznenadio povratak upisa za zanimanje konobar”, navodi ravnateljica Ugostiteljske škole Opatija Sibila Roth.
Potražnja veća nego lani
“Ne može Ugostiteljska škola u Opatiji zadovoljit sve potrebe ugostiteljstva i turizma na području Primorsko-goranske županije, odnosno našeg Kvarnera, s obzirom na količinu hotela, restorana koji se otvaraju, apsolutno ne”, ističe pročelnica za školstvo PGŽ Edita Stilin.
Potražnja je već panična. Lani je putem HZZO-a podneseno više od 45 tisuća zahtjeva za sezonski posao. Ove godine, to će još narasti za 10 posto, procjena je. No, poslodavac mora biti pošten.
“Ako kompanija radi s djelatnicima, ima dobar pristup, ona je dobar poslodavac zasigurno se ti djelatnici onda i vraćaju iz godine u godinu u istu kompaniju”, kazala je Leila Štrus, predstavnica hotelijera.
Hoćete reći ima i loših poslodavaca? “Tržište je veliko, prema tome, je ne bih ulazila u to tko je lošiji, a tko je bolji”, dodaje ona.
Može li Opatija ostati bez kvalitetnih radnika?
Naposljetku, može li Opatija, koja, kao, predstavlja ekskluzivnu, vrhunsku kvalitetu, ostati onda bez radnika isto takve kvalitete? Može.
“Nije dovoljno samo radno mjesto, važno je osigurati uz radno mjesto i stanovanje. I tu je zadatak mene kao gradonačelnika, jedinice lokalne samouprave da nađemo model izgradnje stanova koji će biti sufinanciran ne samo od strane lokalne i regionalne samouprave i države već i od budućih poslodavaca”, objašnjava Fernando Kirigin, gradonačelnik Opatije.
Čovjek, ključ uspjeha u turizmu, kaže slogan. Ni država ni poslodavci nisu se brinuli o tome. I sad lijepo dolazi na naplatu…
Pogledajte i koji su trenutno otvoreni natječaju na portalu MojPosao u kategoriji Turizam i ugostiteljstvo te Prodaji (trgovina).