Nagomilana štednja rezultirat će rastom svjetskog BDP-a, a najveći rizik su nove varijante virusa, istaknuto je u globalnom izvještaju Mastercard Economics Institutea za 2022. godinu objavljenom u srijedu.
Taj institut objavio je Economy 2022, globalni izvještaj s gospodarskim očekivanjima i projekcijama za nadolazeću godinu koji se temelji na trendovima promotrenima kroz prizmu potrošača. Izvještaj tako pokazuje kako će pet temeljnih faktora – štednja i potrošnja, oporavak lanaca opskrbe, ubrzavanje digitalizacije, rast putovanja i sve veći broj ekonomskih rizika – oblikovati svjetsku ekonomiju tijekom sljedeće godine, piše N1.
Kako su istaknuli iz Mastercarda, najveća promjena dogodit će se u štednji kućanstava i potencijalnom utjecaju tog novca na potrošnju.
Naime, kućanstva su štedjela gotovo dvostruko više nego prije. Pritom su neka vratila dugove, neka su uložila u posao, a neka novac drže u banci.
Kako će se i koliko brzo taj novac trošiti, odrediti će i dinamiku svjetske ekonomije u sljedećoj godini, a Mastercard Economics Institute predviđa da će potrošnja nagomilane ušteđevine rezultirati rastom svjetskog BDP-a od dodatna tri postotna boda, dok, ako se ušteđevine kućanstava budu trošile brže, rast globalnog BDP-a mogao bi dosegnuti 4,5 postotnih bodova.
Očekuje se i da će gospodarski rast usporiti u 2022. nakon povratnog rasta u 2021. jer vladini poticaji blijede, a inflacija raste, osobito u naprednim gospodarstvima, dodali su iz Mastercarda.
Spremnost na digitalizaciju poslovanja presudna za uspjeh tvrtki
Analiza je provedena na 32 tržišta diljem svijeta, a pokazala je da je pandemija značajno utjecala na porast potrošnje robe u odnosu na korištenje usluga. Potrošnja dobara je tako narasla s 39 posto na 47 posto, uzdrmavši sektor usluga i opteretivši lance opskrbe.
Kako se tijekom sljedeće godine granice budu više otvarale, potrošnja na robu i potrošnja na usluge će se uravnotežiti, ocijenili su.
Istovremeno, predviđa se da će 20 posto pomaka prema internetskoj trgovini u maloprodaji ostati kao trajan trend te nastaviti oblikovati način kupnje.
Uz to, u 88 posto zemalja obuhvaćenih izvještajem se dogodio rast na godišnjoj razini u uslugama pretplate putem interneta, poput tjedne dostave namirnica.
Taksiji, virtualni partneri za tjelovježbu, iznajmljivanje bicikala i usluge vezane uz kućne ljubimce su među subjektima koji koriste ovaj model, dodali su iz Mastercarda.
Nastavak rasta ovisit će o novim varijantama virusa
Napomenuli su da je povratak putovanjima u 2021. bio u potpunosti vidljiv, ali da će nastavak rasta ovisiti o novim varijantama virusa koje mogu dovesti do zabrane putovanja.
Vidljiv je oporavak u domaćim i kratkim putovanjima, dok putovanja na srednjim udaljenostima podliježu strožim ograničenjima, kao i daleka putovanja. U 2022., s obzirom da će rizik od novih varijanti virusa covid-19 ostati visok, predviđa se da će vlade odgovoriti mjerama kao što su obavezno cijepljenje, umjesto zatvaranja putnih koridora, smatraju iz Mastercarda.
Tako, iz Mastercarda su aposotrofirali da i dalje postoje rizici koji mogu poremetiti globalnu ekonomiju, a da nove varijante virusa poput omikrona predstavljaju najveći neposredni rizik.
Ali tu su i drugi rizici koje treba držati pod kontrolom kako ne bi poremetili oporavak, kao što su porast cijena stanova, skok cijene nafte i međunarodni tarifni ratovi, napomenuto je.
“Ova nas godina nije vratila u normalu, no ipak, ostvaren je napredak. Rast gospodarstava, sve veća dostupnost cjepiva i posvemašnja digitalizacija doprinijeli su oporavku poslovanja. Bez obzira na jasne i očite rizike, upravo u tom kontekstu očekuje se da će digitalna poduzeća procvjetati, potražnja potrošača i potrošačka moć rasti, a ekonomija iskustva ponovno se pojaviti”, zaključak je istraživanja.
Izvor: N1