Danas ljudi rjeđe provedu cijeli radni vijek u jednoj tvrtki te je veća mogućnost da ćete dati otkaz ljudima koji ne ispunjavaju vaša očekivanja. Iako zaposlenici s kojima prekidate radni odnos više neće raditi u vašoj tvrtci, način na koji dajete otkaz i komunicirate s bivšim radnicima o tome može utjecati na međuljudske odnose s ostalim ljudima koji rade za vas.
Tko treba znati razloge otkaza i trebate li ih objasniti ostalim zaposlenicima, pitaju se na portalu women in adria?
Strah i nesigurnost preostalih članova tima “Jesam li ja sljedeći/a?”
HR stručnjakinja Đurđica Preočanin podsjeća da je otkaz prilika za komunikaciju o neprihvatljivim ponašanjima i očekivanjima. “Iako je svaka situacija otkazivanja vrlo specifična i ponekad se ne može otkriti sve detalje ostatku tima, doista je važno da zaposlenici znaju bar okvirne razloge zašto je netko otišao i da voditelj (zajedno s HR-om) objasni svoju odluku. To je prilika da drugi zaposlenici jasno razumiju očekivanja organizacije, prihvatljiva i neprihvatljiva ponašanja. Ukoliko to izostane, ljudi popune taj prostor različitim i često netočnim verzijama razloga otkazivanja, koji često dolaze isključivo od same osobe koja je dobila otkaz i koja nije do kraja otvorena, a naravno ni objektivna u ovom procesu.”
Preočanin objašnjava i da se ljudi prirodno solidariziraju s radnikom ili kolegom koji je otpušten – čak i kada vide da osoba koja odlazi nije bila posebno dobar kolega ili je svojim ponašanjem dovela do otkaza. Zaposlenici koji nisu dobili otkaz postavljaju si pitanja ako s netkim prekinete rad u tvrtki. Mogu se zapitati postoji li mogućnost da će i oni biti otpušteni.
“Zato je važno da dobiju i od poslodavca objašnjenje koja su ponašanja i rezultati doveli do te odluke. Inače se u tim uvuče nesigurnost i strah te pitanje tko je sljedeći.”
Narušavanje odnosa s ostalim zaposlenicima
Netransparentnost i nedostatak komunikacije s timom može narušiti međuljudske odnose u tvrtki. Iskusna menadžerica Elmira Majerić predlaže jasnu komunikaciju s ostalim zaposlenicima prilikom koje se “treba obratiti timu i jasno komunicirati da je do otkaza doslo radi neispunjavanja očekivanja”, ali smatra da navođenje detalja nije potrebno. Važno je ispričati svoju stranu priče jer će i otpušten radnik komunicirati s drugima i podijeliti svoju perspektivu koja može narušiti odnose u preostalom timu.
Katarina Boban Filipančić također podsjeća na važnost jasne i konkretne komunikacije.
“Sva ta netransparentnost dovodi do nezadovoljstva zaposlenih”, smatra i poručuje kako sve treba jasno komunicirati – od plaća do razloga otkaza jer tajne “unose nered i zbrku u međuljudske odnose na radnom mjestu.”
Sačuvajte dobre odnose s bivšim zaposlenicima
Zaposlenici koji su ostali pažljivo prate kako tretirate radnike s kojima prekidate radni odnos jer znaju da ćete na sličan način jednog dana odnositi i prema njima. “Također, posebno je važno s poštovanjem tretirati ljude koji odlaze nakon dužeg vremena provedenog u firmi, ne samo oni koji idu u mirovinu, nego i one koji odlaze zbog reorganizacija. Ponekad se dogodi da ljudi koji su do jučer bili cijenjeni radnici, sutradan budu zamoljeni da više ne dolaze. To je ponižavajuće, a na one koji ostaju ima poražavajući učinak. Nikakve employer branding aktivnosti ne mogu nadoknaditi lošu reputaciju koju kompanija stječe takvim otpuštanjem”, objašnjava Preočanin.
Važno je njegovati dobre odnose i sa zaposlenicima koji odlaze svojevoljno, čak i kada to znači da će raditi za konkurenciju.
“Treba im se zahvaliti za vrijeme koje su proveli u organizaciji. Malo će ljudi ostati u nekoj tvrtci cijeli svoj radni vijek i činjenica da odlaze dobiti neko drugo iskustvo, novu poziciju ili bolje uvjete, ne znači da s njima treba prekinuti svaki odnos i izbrisati ih iz svoje kontakt liste, kako nekad uvrijeđeni voditelji znaju reagirati. Odlaze jer im naša organizacija u ovom času nije mogla pružiti bolju priliku ili naprosto žele vidjeti je li trava stvarno drugdje zelenija, ali će se možda u budućnosti vratiti ili će biti korisnici naših usluga i proizvoda i želimo da o svojem bivšem poslodavcu imaju dobro mišljenje”, zaključuje Preočanin.
Izvor: women in adra