Hrvati dnevno na internetu kupuju robe i usluga u vrijednosti većoj od 180 milijuna kuna, što odgovara iznosu od oko milijardu eura očekivane vrijednosti e-trgovine u Hrvatskoj u 2022. godini, pokazali su to podaci iz svibnja.
Čak 86 posto svih hrvatskih online kupnji obavljaju redoviti e-kupci koji u prosjeku kupuju oko 37 puta godišnje te vjeruju da kupnja putem interneta smanjuje stres te štedi vrijeme i novac. Udio redovitih e-kupaca ostao je konstantan od početka pandemije i predstavlja 43 posto ukupnih hrvatskih e-kupaca. Od ukupnog broja online kupaca, 51 posto redovitih e-kupaca čine žene, a najveći udio e-kupaca ima između 18 i 29 godina, pokazao je e-shopper barometar, istraživanje koje već šestu godinu zaredom provodi DPD Group.
Iako europski e-kupci najviše naručuju proizvode iz kategorije hrane i pića, kupci iz Hrvatske još imaju druge navike. Prema istraživanju e-shopper barometar, Hrvati su najviše naručivali proizvode iz kategorije mode (53 posto), potom one iz kategorije ljepote i njege (48 posto), a zatim obuće (46 posto). Muškarci najviše naručuju proizvode iz high-techa i elektronike (46 posto), a žene najviše naručuju modne artikle (65 posto). Obuća i teški kućni namještaj jedine su kategorije koje su porasle u online prodaji od 2019., ali u Hrvatskoj se bilježi i porast te učestalost kupnje svježe hrane tijekom pandemije. Da je kupovina putem interneta budućnost dokazuju i svjetska predviđanja prema kojima bi do 2025. godine ta industrija mogla doseći gotovo 11 trilijuna dolara, a prema nekim podacima na svijetu u ovoj industriji radi gotovo 1.6 milijuna ljudi. No, kakve sve promjene budućnost nosi za trgovce u segmentu e-trgovine i što kupci očekuju otkrivamo u nastavku teksta.
Kupci žele isto iskustvo kao i u dućanu
Kupci putem interneta žele doživjeti isto iskustvo kao i u trgovini i to je stavka koju će im svaki retail morati omogućiti ako želi ostati u trendu. Brzina, jednostavnost i povoljna dostava samo su neke od prednosti e-trgovine. Prema jednom istraživanju koje prenosi Progressive Grocer, čak 64 posto ljudi smatra kako je iskustvo prilikom kupovine jači “okidač” za samu potrošnju od, primjerice, niske cijene. Drugim riječima, ukoliko se kupac i putem interneta osjeća “posebnim” veće su šanse da će svoju kupovinu dovesti do kraja.
Promjene u prehrambenom sektoru
I dok Hrvati za razliku od stanovnika zapadnih zemalja putem interneta rijetko kupuju prehrambene proizvode, takav trend uskoro bi se mogao promijeniti. Naime, samo u SAD-u potrošnja po kupcu u sektoru prehrambenih proizvoda do iduće godine mogla bi nadmašiti 1000 dolara. Užurbani život, sve češći rad od kuće, rast i razvoj tehnologija te uključenje sve većeg broja trgovaca u internetsku kupovinu mogao bi dovesti do rasta prodaje prehrambenih artikala i kod nas. Da je tome tako vidljivo je i na primjeru malih dućana koji svojim kupcima omogućuju kupovinu prehrambenih proizvoda putem interneta, no veliki igraču u ovoj kategoriji i dalje zaostaju.
Era hiper personalizacije
Prema Googleu, 40 posto kupaca vjerojatno će potrošiti više od planiranog ako je iskustvo kupnje visoko personalizirano, dok će 65 posto ljudi dobrovoljno dati svoje podatne internet trgovini ako će u zamjenu dobiti “personalizirano” iskustvo kupovine u obliku osobnog popusta, poklona, nagrade i sličnih pogodnosti. Internet trgovina idealno je mjesto za stvaranje lojalnosti potrošača jer se sve nalazi na jednom mjestu, a prikupljanje podata, interesa kupaca i ostalih informacija potrebnih za stvaranje dobrih odnosa ne oduzimaju puno vremena. Stručnjaci ističu kako je hiper personalnost upravo budućnost e-trgovine te da je to segment na kojem bi trgovci trebali najviše raditi. Da je tome tako, pokazuje i istraživanje prema kojem 90 posto potrošača vjeruje kako će ih personalizirana kupovina kod određenog brenda ili trgovine navesti na veću potrošnju.