Zdravi međuljudski odnosi počivaju na dobro (i na vrijeme) postavljenim granicama. Postavljanje granica može biti zastrašujući pojam, ali one su vrlo jednostavno očekivanja i potrebe koje nam pomažu da se osjećamo sigurno i ugodno u odnosima s ljudima, kako s prijateljima, obitelji, partnerima, tako i s poslovnim suradnicima.
Posao je odnos u kojem provodimo najviše vremena, a opet je i mjesto gdje nam je najteže postavljati granice. Bojimo se da nas ljudi neće vidjeti kao timskog igrača, ako malo “pokažemo zube”. Naši poslodavci imaju granice koje su oni postavili – poput toga kada počinje radni dan i koliko dana godišnjeg odmora možete imati, piše women in adria.
Tko postavlja granice na poslu? I šef i – mi
“Granice na poslu trebaju biti dvosmjerna ulica: granice za vašeg poslodavca i granice za vas”, objašnjava u svojem Ted Talku Nedra Glover Tawwab, stručnjakinja za mentalno zdravlje, socijalna radnica i autorica knjige “Postavi granice, pronađi mir: Vodič za vraćanje sebe”, koja je bila bestseler New York Timesa.
Postavljanje granica može pomoći da se osjećate sretnije i ispunjenije na svom radnom mjestu, a da ne spominjemo manje iscrpljenosti i preopterećenosti na poslu.
Često pretpostavljamo da drugi ljudi imaju ista životna pravila kao i mi. Mislimo da oni mogu reći naše preferencije i znati kako se osjećamo sudeći po našem govoru tijela. Ali nitko, niti ljudi koje poznajete godinama, a pogotovo ne vaši suradnici, ne mogu vam čitati misli, piše portal women in adria.
“Morate izričito navesti što trebate. Komuniciranje s onim što nam odgovara jedna je od najljubaznijih stvari koje možemo učiniti”, napominje terapeutkinja.
Ističe da je kratkotrajnu nelagodu isplativo pretrpjeti za dugoročno bolje osjećanje. Stoga donosi tri koraka koja će vam pomoći da započnete s postavljanjem granica. Što prije krenete, to će vam kasnije biti lakše.
Prvi korak: odredite granice koje trebate postaviti
Ima različitih granica. Na primjer, možete reći kolegi koliko sati ste, a koliko niste dostupni za rad. Možete odrediti da morate napustiti ured točno u pet kako biste pokupili svoju djecu ili da se potpuno odjavite vikendom kako biste se stvarno ‘napunili’. Možete im reći na koji načinviše volite komunicirati, da volite razgovarati telefonom, a ne razmjenjivati poruke… Osobito sa svojim šefovima možete postaviti granice oko toga koliko želite povratne informacije.
Možete reći: “Najbolje radim s jasnim rokovima. Možete li, molim vas, postaviti rok?” Ili im možete reći da vam se sviđaju pisane bilješke o vašem radu kako biste imali vremena probaviti povratne informacije. Možete postaviti granice u društvenoj interakciji s ljudima. Na primjer: “Ne, ne zanimaju me pića nakon posla”.
Možete čak postaviti granice oko svog kalendara i zatražiti da vas ljudi pitaju prije nego što zakažu sastanak, ako više volite biti svjesni kako izgleda vaš dan.
Drugi korak: razmislite kako i kada postaviti granice
Želite ih postaviti što je ranije moguće. Čak i dok tek tražite posao i idete jednog intervjua na drugi. Ne morate se bojati reći nešto poput: “Imam planiran odmor za ove datume. Hoću li moći uzeti godišnji odmor?”
Ako možemo otići u novo radno okruženje i s ljudima koji već znaju što smijemo, a što ne, to je lijep način da se udomaćimo.
Najbitnija granica koju trebate postaviti odmah na početku je da morate uzeti svaki dan plaćenog godišnjeg odmora na koji imate pravo. Zaslužili ste ga, treba vam, a punjenje je dobro za ravnotežu između poslovnog i privatnog života.
Također, ističe stručnjakinja, sasvim je prihvatljivo postaviti granice samima sebi. Dakle, ako vas zaboli glava kada imate pet sastanaka dnevno, recite sebi da će četiri biti vaš maksimum.
“Morate pokrenuti te nove navike i prakse zbog kojih ćete se osjećati opušteno”, naglašava.
Treći korak: morate se držati granica koje ste postavili
Najvažniji korak je treći korak. Ako kažete da niste dostupni nakon 18, nemojte odgovarati na poruke i pozive koji pristignu nakon tog vremena. Ako kažete da niste dostupni vikendom, nemojte biti dostupni vikendom. Kada odgovorite na e-poštu izvan tih granica, učite ljude da granica nije stvarna, da je u redu prekršiti je.
Dosljednost je ovdje doista ključna.“Postavljanje granica na poslu u početku je teško, ali što više to radite, postaje lakše. Kad ih počnete dosljedno provoditi, i drugi će to učiniti. Vi biste mogli biti inspiracija koja će im pomoći da bolje postave granice. Čak i ako trenutno nemaju hrabrosti, to im je sada u pozadini”, zaključuje terapeutkinja i spisateljica.
Izvor: women in adria