Njihov posao nije dio STEM-a, i na prvu, ljudi bi rekli da nije uzbudljiv i dinamičan, ali oni se bave jednim od najstarijih zanimanja. Uz djelatnike turizma i ugostiteljstva najtraženiji su na domaćem tržištu rada. Komunikativnost, snalažljivost, strpljenje i brzina neke su od glavnih vještina koje su im potrebne jer je njihovo radno mjesto vezano uz prodaju. I dok neki navode kako će ih u budućnosti zamijeniti roboti, istraživanje britanske organizacije Fast Forward otkrilo je kako će u budućnosti oni biti još i traženiji. Njihov posao ići će toliko daleko da će nam prodavati i vrijeme koje će, možda, u budućnosti postati valuta. No, da ne idemo u daleku budućnost i ne glumimo Nostradamusa, odlučili smo otkriti što radi voditelj odjela u jednom od vodećih svjetskih maloprodajnih lanaca, Harvey Normanu. U razotkrivanju prave istine pomogli su nam Branko Črepić iz Zagreba i Luka Devčić iz Pule.
Nema rezultata bez truda i rada
- Trud i rad se ovdje uvijek primijeti i cijeni – rečenica je kojom je u nekoliko navrata Branko Črepić opisao radno okruženje u Harvey Normanu.
Kao voditelj odjela informatičke opreme zagrebačke poslovnice Harvey Normana na Jankomiru, s nama je podijelio svoja iskustva i otkrio kako izgleda radni dan kod odličnog poslodavca. Kako ističe, u kompaniji je već 11 godina, dok se retail poslovanjem bavi već 20 godina. Na voditeljsku poziciju došao je prije tri godine, a sve zahvaljujući odličnim rezultatima koje je ostvario kao prodavač. To je ujedno i pozicija s kojom je startao u ovoj kompaniji.
- Došao sam iz konkurentske tvrtke. Tamo sam ostavio poziciju voditelja odjela i prešao na mjesto prodavača. Znam da nekome može zvučati čudno, ali kada sam vidio što mi sve Harvey pruža, shvatio sam da je to pravi korak. Već sam na prvim razgovorima vidio da ću ovdje imati veću slobodu, mogućnost napretka, rada na sebi i nadogradnje svojih vještina – nastavlja Branko.
Kompaniji se pridružio u samim počecima, točnije 2011. Godine, a njegova poslovnica na Jankomiru bila je prva u Hrvatskoj. Za razliku od drugih trgovačkih lanaca, pozicija voditelja odjela ovdje je nešto složenija, objašnjava.
Menadžer u malom
Svaka trgovina sastoji se od sedam pojedinačnih odjela koje nadgledaju voditelji, a svaki voditelj obučen je i stručan u svom području. Ono što ih razlikuje od voditelja odjela u ostalim trgovačkim lancima, upravo je, sloboda kreiranja i upravljanja poslovnicom.
- Rekao bi kako je ovo više menadžerska pozicija. Imamo otvorene ruke za kreiranje i upravljanje svojim odjelom, ali s tim dolazi i veća odgovornost – kazao je.
Preciznije rečeno, voditelj odjela zadužen je za vođenje, organizaciju, obuku i podršku tima, pripremu izvještaja za nadređene, a uz to komunicira s dobavljačima i ostalim timovima. Prati i rezultate prodaje, marži kao i ostalih pokazatelja uspješnosti odjela. Priprema i kontrolira inventuru,vodi brigu o stanju na zalihama, priprema reklamne letke, odlučuje koji će proizvodi ići na akciju, bavi se reklamacijom proizvoda te vodi brigu o urednosti i čistoći svog prodajnog prostora.
- Ovdje ne dobijete samo naređenje koje morate ispuniti. Naravno, postoje propisani ciljevi koji se moraju ostvarite, ali cijela realizacija je na svakom od voditelja. Osim prodaje radimo i na marketingu i promociji odjela. To uključuje kreiranje letaka i dogovor s dobavljačima – objašnjava.
Branko dodaje, kako se uz sve odgovornosti koje imaju, od njih ne očekuje da se zatvore u urede već da sudjeluju u prodaji. Svaki dan moraju provjeriti svoj odjel, pregledati robu, zabilježiti što nedostaje, razgovarati s prodavačima odjela, ali i kupcima kako bi imali što bolju sliku o načinu rada prodajnog mjesta.
- Ponekad imam osjećaj da je ovo moja mala trgovina. Tu imam slobodu kreiranja i ispunjavanja vlastitih ciljeva i vizija. Sami vodimo brigu o prodaji, a čak i dajemo prijedloge za dodatno zapošljavanje – nadovezao se njegov kolega Luka Devčić, voditelj audio-video i informatičkog odjela u Puli kojem je Harvey Norman ujedno i prvi poslodavac.
Rad se ovdje cijeni više
Za razliku od svog kolege Branka, ovaj 30-godišnji voditelj u pulsku poslovnicu došao je, kako prepričava, sasvim slučajno. Bio mu je to prvi pravi posao. Kao student bavio se prodajom informatičke opreme i mobitela te je već tada shvatio da je to njegov poziv.
- Ja sam vjerojatno jedan od rijetkih koji su poslali prijavu i odmah dobili posao. Nisam vam ja prolazio sve one drame o kojima ljudi pričaju. Kada su krenuli razgovori, nisam se puno dvoumio. Znao sam da je ovo kompanija za mene i da ću tu ostvariti svoje ciljeve – prisjeća se Luka.
U Harvey Norman došao je kao prodavač, a ono što nas je iznenadilo bila je izjava da je već nakon mjesec – dva dana napredovao na poziciju zamjenika voditelja odjela. No, rast i razvoj njegove karijere tu nije stao. Već nakon godinu dana, točnije početkom 2022., došao je na poziciju voditelja odjela na kojoj je i danas.
- Sjećam se jednog povratka s edukacije. Tada mi je moj voditelj odjela rekao kako je on na svoju poziciju došao zahvaljujući dobrim prodajnim rezultatima. Rekao nam je: “Dečki, tko bude najbolji, dobit će moje mjesto”. I tako je i bilo - nastavlja.
Baš kao i u svakom poslu, Lukino putovanje, iako strelovito, nije prošlo bez izazova. Bilo je tu dosta strahova, objašnjava, ali svi su nestali zahvaljujući odličnoj komunikaciji koju ima s timom ljudi koji ga okružuju te edukacijama koje im kompanija osigurava. Gotovo svaki mjesec imaju edukacije o proizvodima koje prodaju, a jednom godišnje imaju edukacije o leadershipu te samoj prodaju. Dodaje, kako su mu, kao mladom voditelju, takve edukacije puno pomogle jer mu je jedan od najvećih strahova bio kako će se snaći na novoj poziciji.
- Na početku mi je ta promjena bila malo stresna, ali srećom, svi su me dobro prihvatili i danas kažu da nisam strog šef te da se sve možemo dogovoriti. To je ono što nas razlikuje od ostalih - ističe.
Da, upravo je komunikacija i odlična povezanost timova ono čemu Branko i Luka daju najveći naglasak. Njihova komunikacija nije samo horizontalna, već i vertikalna. Svaki radnik ima pravo, bez i malo straha, reći što misli i dati prijedlog za poboljšanje rada. Svi se prijedlozi potom razmatraju i sukladno tome se donose odluke.
- Čak i kroz ovih 11 godina vidim veliki napredak u komunikaciji. Na tome se stalno radi. Nije da se gleda “ja sam samo prodavač koji ne smijem ništa reći”. Svi imaju priliku otvoreno izložiti svoja opažanja. Sugestije su uvijek dobrodošle, pogotovo od prodavača. Oni su ti koji su na terenu i najbolje znaju kako stvari stoje. Tu se stvarno ne mogu žaliti, komunikacija je ono što nas drži - pojašnjava Branko.
Idealna tvrtka za one koji žele raditi na sebi
Kako naši sugovornici naglašavaju, Harvey Norman je idealan izbor za sve one koji žele raditi na sebi. Plaće su stimulativne i veće nego kod konkurencije, komunikacija i timski rad su na nivou, uz rad na sebi može se brzo napredovati, a kako ju je Branko u jednoj riječi opisao ovo je “level up” kompanija.
- Ja sam stvarno sretan što sam tu. Od puno ljudi čujem kako im ne paše ovo ili ono. Ja se ne mogu požaliti. Kod nas je sve transparentno i sve se rješava dogovorom - zaključio je Branko, a svojim budućim kolegama preporučio bi da se bez razmišljanja prijave i priključe njihovom timu jer ovdje će biti cijenjeni, a njihovo zalaganje će se prepoznati već u prvim danima rada.
Inače, ovaj australski lanac namještaja, tehnologije i kućanskih aparata osnovan je 1961. godine, a danas broji više od 300 poslovnica diljem svijeta s preko 15.000 zaposlenih. Svoje poslovnice, osim u dalekoj Australiji, otvorili su i na Novom Zelandu te u Maleziji, Singapuru, Irskoj, Sloveniji i Hrvatskoj u kojoj broje dvije poslovnice. A kako bi njihova skladna obitelj postala još i veća, do 25. lipnja primaju prijave za voditelja odjela, a sve detalje prijave možete pronaći na linku.