Ukupna noćenja turista u 2022. porasla su na 90,04 milijuna ili 28,2 posto u odnosu na 2021. te gotovo dosegla razinu iz pred-pandemijske 2019. Pritom su inozemni prihodi od turizma dosegli rekordnih EUR 13 milijardi (19 posto BDP-a) u odnosu na EUR 9,1 milijardi u 2021. i EUR 10,5 milijardi u 2019. Neupitno je da u rastu prihoda veliku ulogu igra prosječni skok cijena na vrhuncu sezone od lipnja do rujna od 16,6 posto u 2022. te 3,9 posto u 2021. Hrvatski turizam je među tri najbolje mediteranske turističke velesile po oporavku u odnosu na pretkriznu 2019. godinu. To valja zahvaliti dobrom kriznom menadžmentu tijekom pandemije, iznadprosječnom oporavku komercijalnih avio letova do destinacije, snažnim investicijama sektora prije pandemije te ulasku u euro područje te Schengen, što je poboljšalo percepciju Hrvatske kao buduće rastuće second-home destinacije.
Profitabilnost domaćih hotelskih grupa izlistanih na Zagrebačkoj burzi je međutim znatno smanjena. Naime, u prvih devet mjeseci 2022. udio operativne dobiti EBITDA-e u ukupnom prihodu je smanjen za 8 postotnih bodova u odnosu na isto razdoblje 2021. (sa 50 posto na 42 posto). U usporedbi s istim razdobljem 2019. EBITDA marža je smanjena za tri postotna boda. U uvjetima geopolitičkih neizvjesnosti, energetske krize te visoke inflacije nastavljaju se pritisci na profitabilnost te financijski potencijal za investiranje u turističkom sektoru.
Unatoč strahu od pada kupovne moći, europski turizam ostaje atraktivan pa ne iznenađuje da sektor putovanja iz indeksa Eurostoxx600 bilježi rast od gotovo 20 posto (Eurostoxx600 +7 posto). Naime, ova godina mogla bi ostvariti još bolji rezultat jer booking na razini EU tek doseže pretpandemijske razine, oporavak korporativnih putovanja u MICE segment još uvijek je u ranoj fazi, Kina se napokon otvara za međunarodna putovanja, a oporavak city-break turizma zaostaje za plažnim turizmom. Potražnja Europljana za putovanjima je relativno neelastična na pad realnog raspoloživog dohotka s obzirom na njezin mali udio (<3 posto) u budžetu stanovništva, piše ICT Business.
S obzirom na spomenute komparativne prednosti domaćeg turizma (blizina, sigurnost, rastuća second-home destinacija), turizam je vjerojatno taj zračni jastuk protiv udara recesije u euro području. U 2023. očekujemo rast inozemnih prihoda od turizma za dodatnih milijardu eura na EUR 14 milijardi. Sve to pod uvjetom izostanka neke nove pandemije ili pak eskalacije vojnih sukoba izvan ukrajinskih granica.