Hrvatska ne samo da je jedna od zemalja čiji se turizam lani među najbržima oporavio od COVID krize, već je među najpoželjnijim destinacijama za sezonu 2022., pokazuje niz istraživanja poznatih globalnih kuća za analizu podataka i financijsko savjetovanje.
U ovoj regiji, za ovu sezonu doduše najbolje prognoze trenutačno imaju Grčka i Rumunjska, a slijedi ih Hrvatska, no i tu će velik izazov biti rast cijena od oko 30 posto u prosjeku, zbog čega će se tek vidjeti kakva će biti potrošnja turista koji dođu na ljetovanje. Naime, cijene turističkih usluga u Hrvatskoj u ovoj sezoni više su za 30 posto do čak 50 posto, ovisi o kojoj se usluzi radi, a najveći skok imao je rent a car, doznaje Poslovni dnevnik. Mabrian, vodeća svjetska kuća za analizu podataka i turističkih informacija, analizirao je turističke izglede za ovo ljeto na Balkanu i jugoistočnoj Europi. Analiza se posebno bavi zračnim kapacitetom, uzimajući podatke iz 2022. i uspoređujući ih s podacima iz ljeta prije pandemije 2019. godine.
Istodobno se s prošlim ljetom uspoređuju i cijene hotela te pretraživanja putovanja. Mabrianovo istraživanje pokazalo je tako da je razina oporavka unutar jugoistočne Europe vrlo raznolika. Zemlje koje se u ovoj godini najbolje oporavljaju su Grčka i Rumunjska. U sredini su Srbija i Hrvatska, dok Crna Gora, Bugarska i Cipar imaju nisku razinu oporavka. To su ujedno zemlje koje su zadnje dvije godine imale značajan rast ruskog i ukrajinskog tržišta, koja u 2022. posve izostaju. Sve destinacije povećale su cijene hotelskog smještaja, pokazuju podaci Mabriana, posebno u hotelima s 4 zvjezdice. Hrvatska, Grčka i Bugarska tako pokazuju rast cijena u svim hotelskim kategorijama, dok je Cipar jedina zemlja na listi koja pokazuje pad cijena u hotelima s 3, 4 i 5 zvjezdica.
Naime, Cipru je lani Rusija bila treće izvorno tržište po zračnim kapacitetima, a drugo po broju recenzija hotela, i nedostatak ruskih turista za ovo ljeto je izazvao pad cijena hotela. Isti problem imaju i Srbija i Crna Gora. Hrvatska, Crna Gora i Grčka pak za zapadnoeuropska emitivna tržišta najinspirativnije su destinacije u regiji kad je u pitanju broj pretraživanja putovanja. No, osim pretraživanja turista SAD-a i Francuske za Grčku te Njemačke i Francuske za Hrvatsku, sva ostala tržišta pokazuju pad zanimanja za pretraživanje ovih destinacija u odnosu na lani.
Nadalje, prosječna duljina boravka koji se bukira u Hrvatskoj je osam dana, što je 30 posto manje od prosječnog boravka u Crnoj Gori i 18 posto manje nego u Grčkoj, a pritom su i hrvatske cijene hotela s 3 i 4 zvjezdice druge najviše u regiji, što prema mišljenju Mabrianovih analitičara također može utjecati na potražnju.
Skuplji za 30%
U slučaju Grčke, duljina boravka se smanjuje jer su cijene hotela porasle u odnosu na 2021. (osobito u objektima s 5 zvjezdica, koji su povećali cijene za 10 posto) i najviše su u jugoistočnoj Europi.
Analize pokazuju da se Grci ove godine suočavaju s prosječnim povećanjem troškova svog odmora u zemlji za 30 posto u odnosu na 2019., zbog povećanja operativnih troškova ugostiteljstva i prijevoza, kao i velike potražnje putnika u ’22. godini. Čelnik Grčke federacije hotelijera Grigoris Tasios rekao je prije nekoliko dana da su prosječni operativni troškovi hotela porasli za 25-30 posto. Velik dio rasta cijena prebacit će se na leđa gostiju, pogotovo onih koji će kasno bukirati.
Naime, dogovori s glavnim turoperatorima u inozemstvu sklopljeni su u početkom godine, kada nitko nije mogao predvidjeti ovako velika povećanja troškova energije i transporta, i hotelske kompanije za preostale krevete u sezoni traže značajno više cijene, kako bi nadoknadile gubitke od ugovora s turoperatorima. To u praksi znači da dvije obitelji mogu boraviti u sličnim sobama jedna do druge, pri čemu jedna plaća 150 eura po noći, a druga 300 eura. Turističke usluge u Hrvatskoj skuplje su za najmanje 30 posto u odnosu na 2019. ili 2021. godinu, kaže Boris Žgomba, predsjednik uprave agencije Uniline koja se bavi i najmom vozila, piše Poslovni.hr.
“Zbog inflacije i cijena goriva, ali i nedostatka vozila, rent a car je u ovoj godini imao najveći skok cijena i veći od 40 posto, dok su ostale usluge imale nešto manji rast, no sve je skuplje za najmanje 30 posto, i to je nešto sa čime se treba ove godine suočiti. To je neuobičajena pojava u turizmu, no na žalost zahvatila je sve segmente gospodarstva”, kaže Žgomba.
Struja skuplja 142,5%
Hrvatski hotelijeri digli su cijene za najmanje 30 posto, no pitanje je hoće li time pokriti troškove koji samo rastu. Prema podacima Hrvatske udruge turizma, troškovi električne energije čine najveći porast od čak 142,5 posto u odnosu na 2019. godinu, dok su troškovi plina rasli za 105 posto, a namirnica za 20 posto. Troškovi rada u odnosu na 2019. godinu porasli su za još 10,1 posto te su time premašili udjel od 30 posto u ukupnim prihodima kompanija, što se nije dogodilo nikad u povijesti, upozorili su u HUT-u.