Svaki četvrti Amerikanac ove godine nije otišao na godišnji odmor
Novosti s tržišta rada

Svaki četvrti Amerikanac ove godine nije otišao na godišnji odmor

31. 10. 2025.

Istraživanje u SAD-u pokazuje da čak 23% radnika nije koristilo godišnji odmor u protekloj godini. Umor, pritisak i manjak podrške menadžera glavni su razlozi zbog kojih se mnogi boje „isključiti“.

Koliko često sebi stvarno dopustimo da isključimo sve“?

U svijetu u kojem se radne obaveze prelijevaju u večeri i vikende, godišnji odmor često postaje mit i nešto što stalno planiramo, ali rijetko zaista ostvarimo. Ipak, odmor nije samo bijeg od e-mailova i sastanaka, nego ulaganje u vlastitu energiju, kreativnost i mentalno zdravlje. Kada stanemo, imamo priliku napuniti baterije, sagledati stvari iz druge perspektive i vratiti se ne samo odmorniji, nego i produktivniji.

No, unatoč tome što svi znamo koliko je odmor važan, nova istraživanja pokazuju da ga mnogi i dalje ne koriste.

Kad odmor postane luksuz

Odlazak na godišnji odmor trebao bi biti prilika da se ljudi opuste i odmaknu od užurbanih rasporeda, no mnogi radnici ne osjećaju se ugodno ni uzeti nekoliko slobodnih dana, pokazuje novo izvješće platforme FlexJobs.

Iako većina zaposlenika ima pravo na plaćeni godišnji odmor, istraživanje provedeno među više od 3.000 američkih radnika otkriva da 23% njih u proteklih godinu dana nije iskoristilo niti jedan dan odmora, piše CNBC Make it.

Prema stručnjaku za karijeru iz FlexJobsa, Keithu Spenceru, razlozi za to su brojni. Najčešći je preopterećenost poslom. Čak 43% ispitanika izjavilo je da imaju previše posla da bi opravdali odlazak na odmor, dok se 30% boji da će zaostati s obavezama.

Mnogim se timovima danas traži da rade više s manje resursa, pa kada je tim već podkapacitiran, ljudi se osjećaju krivima što odlaze i ostavljaju dodatni teret kolegama, objašnjava Spencer.

No, i kultura tima ima velik utjecaj. Gotovo 29% radnika priznaje da se osjeća krivima ili pod pritiskom da stalno pokazuju predanost poslu, što ih odvraća od korištenja slobodnih dana. Četvrtina ispitanika vjeruje da bi njihov nadređeni reagirao neodobravajućekada bi zatražili cijeli tjedan odmora.

Ponekad sami menadžeri nesvjesno šalju negativne signale, govorom tijela ili tonom, koji zaposlenicima daju do znanja da je traženje odmora nepoželjno, dodaje Spencer.

Više od trećine ispitanika smatra da jednostavno nemaju dovoljno dana godišnjeg odmora. No, čak ni oni koji imaju neograničen PTO (plaćeni odmor) ne koriste ga uvijek, jer, kako kaže Spencer, ne postoje jasna pravila i Zaposlenici se pitaju je li stvarno neograničen? Kada ga zapravo smijem iskoristiti?“

Prednosti odmora

Spencer naglašava da korištenje godišnjeg odmora može zaposlenike učiniti boljima u svom poslu.

Ljudi koji se dovoljno odmaraju fokusiraniji su, kreativniji i otporniji na stres, kaže on.

S druge strane, izostanak odmora vodi većem riziku od burnouta te stresa, nižeg morala i općeg pada mentalnog zdravlja.

Zato Spencer potiče zaposlenike da zastupaju vlastite potrebe i iskoriste benefite koji im pripadaju.

Godišnji odmor dio je vaše kompenzacije, a ne usluga koju vam tvrtka činiističeMorate biti spremni izboriti se za svoje vrijeme odmora.“

Preporučuje i da zaposlenici svoje planove jasno i na vrijeme komuniciraju s nadređenima. Ako menadžer nije sklon odobravanju odmora, savjetuje da se zahtjev uokviri kroz produktivnost i učinak:

Ako vaš odmor slijedi nakon intenzivnog radnog razdoblja, možete reći, mislim da mi treba kratko vrijeme da se napunim energijom prije nego krenemo u sljedeću fazu.“

Čak i u tvrtkama koje ne potiču odmor, Spencer ohrabruje zaposlenike da vlastitim primjerom pokažu zdravo korištenje godišnjeg.

Više odmora ne koristi samo pojedincu, već i cijeloj organizacijizaključuje.

Izvor: CNBC Make it