Sjećate li se svog prvog radnog dana na novom poslu?
Nebitno je radi li se o tvrtki u kojoj ste trenutno zaposleni, ili nekom sada već skoro pa zaboravljenom 'novom početku' u jednoj od tvrtki iz vaše prošlosti, jer obrazac je više-manje uvijek isti.
Na posao ste zasigurno stigli među prvima, najmanje 10 minuta prije dogovorenog vremena, nevješto prikrivajući uzbuđenje pomiješano s tremom, željni dokazivanja pred novim kolegama među kojima ćete uskoro, tako se barem nadate, steći i pokojeg novog prijatelja uz kojeg će svaki problem postati manji, a zadovoljstvo zbog dobro obavljenog posla veće.
Ispočetka je nivo naše angažiranosti uvijek na prilično visokoj razini, neovisno o uvjetima rada i odnosima unutar tvrtke, jer želimo pokazati kako je poslodavac napravio pravi potez kada je upravo nas angažirao, a ne nekog drugog kandidata, ali s vremenom ona počinje ovisiti o popriličnom broju faktora. Međuljudski odnosi, visina plaće, izazovnost radnih zadataka, mogućnost napredovanja i sigurnost posla samo su neki od čimbenika koji određuju stupanj naše angažiranosti. Kao i zadovoljstva poslom koji radimo.
Kako bismo što preciznije odredili sve varijable koje čine zadovoljnog djelatnika, a istovremeno utvrdili koji poslodavci doista brinu o sreći svojih radnika, MojPosao od 2007. godine provodi Istraživanje zadovoljstva zaposlenika i dodjeljuje nagradu Najbolji poslodavac.
Ponukani uvriježenim mišljenjem kako je završetak godine savršen trenutak za svođenje računa, kao i činjenicom da ćemo sredinom prosinca predstaviti rezultate ovogodišnjeg Istraživanja i otkriti naj-poslodavce u 2020. godini, odlučili smo na 'čašicu' ugodnog razgovora pozvati Luciju Ratković Mikšić, voditeljicu projekta Istraživanje zadovoljstva zaposlenika.
Bok Lucija! Istraživanje zadovoljstva zaposlenika je zaživjelo 2007. godine i otada ga portal MojPosao kontinuirano provodi zajedno s nagradom Najbolji poslodavac. Što vam je to prije 13 godina ukazalo na potrebu za istraživanjem ovakve vrste?
Istraživanje zadovoljstva zaposlenika pokrenuli smo sada već pomalo davne 2007. godine kao prvo istraživanje takvog tipa u Hrvatskoj.
Na temelju našeg vlastitog iskustva znali smo kako je jedini ispravan put dolaska do stabilne i uspješne tvrtke onaj koji uključuje sretne zaposlenike, no ponekad je vrlo teško utvrditi što točno ljude čini sretnim na poslu. Samim time uvidjeli smo potrebu za jezgrovitim, jednostavnim i brzim alatom koji tvrtkama može otkriti upravo to. Provođenjem Istraživanja zadovoljstva zaposlenika tvrtke kroz 9 kategorija zadovoljstva dolaze do informacija o osnovnim motivacijskim faktorima i stupnju zadovoljstva njihovih zaposlenika. I to čine već 13 godina zaredom.
Posebno nas veseli činjenica da iz godine u raste godinu broj tvrtki sudionica istraživanja. Započeli smo s dvadesetak kompanija, a sada, 13 godina kasnije, imamo više od 60 vjernih klijenata koji se vraćaju svake godine.
Klijenti nam dolaze iz svih industrija i tvrtki svih veličina. Istraživanje je prilagođeno za sve djelatnosti, a jedini preduvjet za provođenje istraživanja su volja i želja tvrtki za pronalaskom odgovora na pitanja koja se dotiču stvaranja radne okoline u kojoj rade sretni zaposlenici.
Kroz godine, ovisno o promjenama na tržištu rada, kao i sugestijama tvrtki koje su sudjelovale u istraživanju, mijenjao se i anketni upitnik. Na što se na početku stavljao naglasak, a na koje teme, izazove i pitanja se danas, u vrijeme pandemije, stavlja fokus?
Kako bismo osigurali optimizirani skup pitanja prikladan za sve tvrtke, od prvog dana upitnik kreiramo u suradnji sa psiholozima i analitičarima, a on se svake godine mijenja i prilagođava potrebama naših klijenata.
Trenutni anketni upitnik sastoji se od 78 standardnih tvrdnji koje ispitanici vrednuju na skali od 1-4. Odgovore dijelimo u 9 osnovnih kategorija zadovoljstva, a pritom računamo i angažiranosti te ENPS koji nam govori o lojalnosti zaposlenika.
U ožujku, nakon što je nastupio lockdown (a odmah potom i potres u Zagrebu), svim našim klijentima omogućili smo besplatno provođenje kraće verzije istraživanja, takozvane Puls ankete s pripremljenim setom pitanja vezanih uz covid-19, rad od kuće i sveukupnu dobrobit zaposlenika. Odaziv je bilo izvrstan te se nadam da smo našim klijentima barem donekle uspjeli olakšati vrlo izazovnu situaciju u kojoj smo se svi skupa našli.
Neke tvrtke već godinama sudjeluju u istraživanju... Tko su nam neki od rekordera?
Svakako je rekorder dm-drogerie markt koji se već dvanaestu godinu za redom nalazi u Top 3 najbolja poslodavca. Valja spomenuti i tvrtke kao što su Rimac Automobili, Infinum i Degordian koje godinama ostvaruju izvrsne rezultate. Veseli nas što sve veći broj firmi kontinuirano provodi ovo istraživanje i brine o dobrobiti svojih zaposlenika, a posebno nam je drago kada određena kompanija ostvari bolji rezultat od onog koji je imala godinu prije – to je dokaz da slušaju svoje zaposlenike, poštuju njihovo mišljenje i ne zaziru od promjena.
Naravno, i portal MojPosao svake godine provodi interno Istraživanje zadovoljstva zaposlenika, kao i nekoliko manjih Puls istraživanja, a sve s ciljem praćenja napretka pojedinih akcijskih planova.
Naime, provođenje istraživanja nije samo sebi svrha, već ono predstavlja važan korak na putu dolaska do rješenja kojima ćemo naše poslovanje mijenjati nabolje.
Kao što smo u uvodu spomenuli, temeljem istraživanja dolazimo i do nagrada za najposlodavce. Što dobitnike tog priznanja dijeli od konkurencije? U čemu se krije njihova tajna?
Nagradu Najbolji poslodavac dodjeljujemo već dvanaest godina u sklopu Istraživanja zadovoljstva zaposlenika, i to tvrtkama koje su ostvarile najbolji ukupni rezultat u 10 kategorija. Ova nagrada je poslodavcima posebno važna jer dolazi od njihovih zaposlenika koji njome potvrđuju da su zaista zadovoljni radnim uvjetima i brigom svog poslodavca. To puno znači.
A koja je tajna uspjeha? Kontinuirani rad i osluškivanje potreba zaposlenika.
Zvuči jednostavno, ali u praksi i nije uvijek tako.
S obzirom na aktualnu situaciju na tržištu rada, veliku neizvjesnost i nesigurnost, je li ovo idealan trenutak za provođenje istraživanja?
U kriznim situacijama, kada se većina tvrtki svakodnevno suočava s brojnim problemima i izazovima, zaposlenici se nerijetko osjećaju nesigurno i zapostavljeno što direktno utječe i na poslovanje tvrtke. S tim na umu, ovo je pravi trenutak da tvrtke doznaju čime su njihovi radnici zadovoljni, a gdje vide prostor za napredak. Kao što znamo, prvi korak ka rješavanju bilo kojeg problema jest njegovo prepoznavanje.
Valja naglasiti kako svaka tvrtka, ovisno o potrebama, može postaviti i neka dodatna pitanja vezana uz rad od kuće, pružanje psihološke pomoći zaposlenicima, mogućnost osiguravanja dodatne zaštitne opreme na radnom mjestu i slično…
Ovogodišnji ciklus Istraživanja zadovoljstva zaposlenika se bliži svome kraju. Međutim, još uvijek se možete prijaviti za sudjelovanje čime biste ovu izazovnu godinu zaključili na pozitivan način i spremno zakoračili u nadolazeću, vjerujemo sretniju, 2021. godinu.
Sama dodjela nagrada Najbolji poslodavac održat će se 10. prosinca i ovim putem Vas pozivam da nam se pridružite kako bismo zajedno otkrili koje su to točno tajne uspjeha onih najboljih!
Više informacija o Istraživanju zadovoljstva zaposlenika pronađite na zadovoljstvo zaposlenika.hr.