Je li vrijeme da naplatimo svoj trud? Evo kako to možemo učiniti pametno, strateški i s više samopouzdanja, objavljuje profitiraj.hr.
Koliko smo puta do sada pomislili: “Zaslužujemo više“ – više novca, priznanja, odgovornosti? Ako smo poduzetnici, znamo koliko je važno znati vlastitu vrijednost i jasno je komunicirati. No i ako smo zaposleni u rastućoj tvrtki ili freelanceri koji pregovaraju o većem honoraru, jedno je sigurno – vještine pregovaranja u 2025. godini (a i svim narednim) više nisu “nice to have” nego nužan alat za naš profesionalni rast.
Ono što je donedavno prolazilo – skromnost, čekanje da nas “netko primijeti” – sve manje daje rezultate. Danas se cijeni sposobnost da postavimo granice, jasno artikuliramo vlastiti doprinos i pregovaramo kao profesionalci.
1. Jesmo li spremni? Prava priprema počinje puno prije sastanka
Pregovori nisu samo “razgovor o povišici”. To je strateški proces u kojem moramo znati što tražimo, zašto to tražimo i kako to prezentiramo.
Uzmimo za primjer Anu, voditeljicu marketinga: Ana radi već tri godine kao voditeljica marketinga u IT tvrtki. Njezina kampanja povećala je ROI za 12%, a tim je uz nju sklopio dvije nove suradnje. Ipak, plaća je ostala ista.
Što je napravila prije pregovora?
Istražila tržište: Koristila je alate poput MojaPlaća.hr kako bi znala koja je tržišna cijena za njezinu razinu iskustva.
Napravila portfelj rezultata: Ne samo brojke, nego i kratke opise projekata koje je vodila, kako bi pokazala utjecaj njezinog rada na širu sliku.
Simulirala razgovor: Zamolila je prijateljicu da “glumi šeficu” – jednom u prijateljskom tonu, a drugi put u hladnijem, rezerviranom stilu.
Savjet: Zapišimo tri ključne stvari koje smo postigli u zadnjih godinu dana i konkretno navedimo kako su pomogle timu, klijentima ili kompaniji. Podaci prodaju – općenitosti ne.
2. Vrijeme i kontekst: Pregovarajmo kad smo mi (i šef) na vrhuncu fokusa
Ako idemo s pitanjem o povišici “s nogu” dok šef juri na sastanak – gotovo sigurno ćemo gubiti priliku.
Idealno vrijeme za pregovore:
Neposredno nakon uspješno završenog projekta
Kada se radi kvartalna/periodična evaluacija učinka
Uoči budžetiranja ili planiranja za novu godinu
Savjet: Pošaljimo mail s kratkim opisom teme koju želimo otvoriti (npr. “Voljeli bismo razgovarati o svojoj ulozi u firmi i budućem razvoju”), umjesto da to spominjemo usputno.
3. Win-win pristup: Tražimo s poštovanjem, ponudimo rješenje
Nitko ne voli ultimatume, pogotovo ne nadređeni. Naš cilj nije izazvati obrambenu reakciju, nego predstaviti pregovore kao priliku za zajednički napredak.
Primjer: “Voljeli bismo razgovarati o svojoj ulozi i doprinosu, jer vjerujemo da smo spremni za dodatne odgovornosti. Ako postoji prostor za to, rado bismo uz to razgovarali i o prilagodbi plaće.”
Savjet: Uključimo “mi” pristup. Pitajmo kako naš doprinos može pomoći u ostvarivanju ciljeva tima i što se očekuje od nas u idućem razdoblju. Time pokazujemo inicijativu, ali i spremnost na suradnju.
4. Što ako dobijemo odbijenicu?
Realnost je da ponekad možemo dobiti i odgovor “ne” – ali to ne mora biti kraj.
Pitanja koja možemo postaviti u tom trenutku:
"Što bismo konkretno trebali postići da opravdamo povišicu u sljedećih 6 mjeseci?”
“Postoje li druge mogućnosti nagrađivanja – dodatni slobodni dani, edukacijski budžet, bonus projekti?”
“Možemo li definirati konkretan vremenski okvir za ponovno otvaranje ovog razgovora?”
Savjet: Ne uzimajmo odbijenicu osobno. Ako smo profesionalne i konstruktivne osobe, ostavljamo dojam ozbiljnih suradnika koji razmišljaju dugoročno.
Studija slučaja: Marko i neuspjeli pregovori
Marko, stručnjak za logistiku, ušao je u ured s rečenicom: “Puno radim i mislim da zaslužujem veću plaću.” Bez podataka, bez prijedloga, bez konteksta. Odbijen je. Samo tjedan dana kasnije, kolegica iz istog tima – uz tablicu s rezultatima, tržišnu analizu i konkretan plan dodatnih zadataka – dobiva ne samo povišicu nego i mentorsku ulogu. Poruka je da sam rad, koliko god bio kvalitetan, nije dovoljan ako ne znamo kako ga predstaviti suprotnoj strani.
Pregovaranje je vještina, i možemo je naučiti
Pregovori nisu sukob. Oni su prilika da afirmiramo svoju vrijednost i predstavimo se kao odgovorne, promišljene i ambiciozne osobe. Godina 2025. donijela je brojne nove izazove – od inflacije do rastuće konkurencije – ali i nove prilike za one koji znaju kako se postaviti. Zato se pripremimo, istražimo podatke, vježbajmo razgovor i postavimo realna, ambiciozna očekivanja. Ako nam nešto pripada – tražimo to. Profesionalno, smireno i argumentirano. Jer rijetko će nam tko sam ponuditi više, ako to sami ne zatražimo.