Što učiniti kad te uhvate u laži na poslu?
Selekcijski postupak

Što učiniti kad te uhvate u laži na poslu?

7/9/2025

Očekivati da ćemo kroz desetljeća karijere baš uvijek biti potpuno iskreni nije baš realno. Nismo roboti. Prilike, pritisci, nesigurnost, ambicija... sve to zna povući i najiskrenije među nama da uljepšaju stvarnost.

U idealnom svijetu, svi bismo govorili istinu. Iskreno bismo priznali pogreške koje smo učinili, točno prikazali svoje vještine i ne bismo zaobilazili činjenice.
 
Ni pred kolegama, ni na sastancima, ni u životopisu. Međutim, kao što je poznato, živimo i radimo u stvarnom svijetu.
 
A u njemu se, s vremena na vrijeme, istina rastegne, prikrije ili uljepša. Nekad iz potrebe da se zaštitimo, nekad zbog pritiska, nekad iz straha, a ponekad jednostavno zato što nam se čini da „svi to rade“. I da će proći.
 
Htjeli to priznati ili ne, laži, velike i male, postoje u gotovo svakom radnom okruženju. 
 
Budimo realni, iluzorno je očekivati da ćemo kroz 30 ili 40 godina radnog vijeka baš uvijek govoriti istinu i samo istinu. Nismo roboti.To potvrđuje i istraživanje Alma Career Croatia, prema kojem svaki sedmi kandidat priznaje da je lagao u životopisu
 
Laganje o stupnju obrazovanja, prešućivanje loših rezultata, prikrivanje grešaka, prenapuhivanje zasluga u timu ili čak lažiranje podataka o ostvarenim prodajama, sve su to primjeri laži koje se događaju u poslovnom svijetu.
 

Međutim, što kad nas uhvate?

 
Bez obzira na to radi li se o pogrešci iz nervoze na razgovoru za posao, ili ozbiljnijoj laži koja je mogla utjecati na poslovne odluke, šteta je učinjena. I sada je važno kako ćemo reagirati. Evo nekoliko ključnih koraka:
 
1. Priznaj istinu (najprije sebi)
 
Prvi korak je osvijestiti što smo napravili i priznati si pogrešku. Ako sami sebe pokušavamo uvjeriti da "nije bilo tako strašno", veća je šansa da ćemo u nekom trenutku učiniti istu stvar. Budi brutalno iskren/a prema sebi, to je temelj za dalje.
 
2. Preuzmi odgovornost
 
Ne upiri prstom u druge. Ne prebacuj krivnju na sustav, kolege ili loš dan. Vlasništvo nad pogreškom pokazuje zrelost, odgovornost i spremnost da iz svega izađemo snažniji.
 
3. Ispričaj se
 
Ako je tvoja laž utjecala na kolegu, šefa ili klijenta, iskrena isprika je nužna. Bez izmotavanja i ublažavanja onog što se dogodilo. S druge strane, ne treba ti savršen govor doveden do savršenstva. Iskren ton i ljudski pristup su rješenje.
 
4. Ponudi rješenje ili način kako ispraviti stvar
 
Primjerice, možeš reći: "Shvaćam da sam pogriješio, i volio bih pomoći u popravljanju štete. Mogu li ponuditi rješenje/ dodatno raditi/ obaviti korekciju?". Time pokazuješ ne samo preuzimanje odgovornosti nego i proaktivnost.
 
5. Uči iz toga
 
Lagana promišljanje nad iskustvom s laganjem kroz koje smo upravo prošli svega može biti vrlo korisna. Postavi si sljedeće pitanje: Što me je navelo na laž? Strah? Ambicija? Nesigurnost? Odgovor na to pitanje može biti ključno oruđe u tvjem osobnom i profesionalnom razvoju.