Optuženi bez krivnje: Što učiniti tada?
Selekcijski postupak

Optuženi bez krivnje: Što učiniti tada?

10/22/2025

Kad krivnja padne na pogrešnu osobu: što učiniti kada nas optuže za tuđu pogrešku?

U timskim sportovima dešava se da sudac dosudi prekršaj i kao “krivca” pokaže pogrešnog igrača. Uz današnje video tehnologije lako je utvrditi tko je doista počinio prekršaj, no nisu sve takve situacije toliko važne da bi se pribjeglo pregledavanju snimke. I tako se desi da jedan igrač bude javno prozvan zbog pogreške drugoga, objavljuje Točka na I.

Jedna takva situacija zabilježena je na sveučilišnom natjecanju u američkom nogometu i potaknula je profesora Arta Markmana sa Sveučilišta u Teksasu u Austinu na razmišljanje o sličnim situacijama koje se događaju na radnome mjestu — kada netko drugi pogriješi, a vi budete okrivljeni. Naime, tijekom utakmice njegova sveučilišta, čiju momčad redovito prati, sudac je za očit prekršaj prozvao pogrešnog igrača, što je snimka jasno potvrdila.

Biti okrivljen za pogrešku koju niste počinili može biti vrlo frustrirajuće. Još je teže ako to utječe na vašu godišnju ocjenu ili čak na vaš posao. Pa što učiniti u takvoj situaciji?

Prema Markmanu, idealna reakcija ovisi o nekoliko čimbenika. Jedan od njih je razlog zbog kojeg nadređeni misle da ste vi krivi. Drugi je vaša ukupna pozicija i iskustvo u organizaciji.

Zašto misle da ste vi krivi?

Prije svega, korisno je razumjeti zašto vas smatraju odgovornim. Dok je jasno zašto bi sudac u brzini mogao prozvati pogrešnog igrača, na poslu to može biti manje očito. Jedna mogućnost je da nitko zapravo ne zna kako je do problema došlo, pa je netko jednostavno pretpostavio da ste vi uzrok. U tom slučaju važno je razgovarati s nadređenim i objasniti svoju ulogu u cijeloj situaciji. Ako ste bili uključeni, ali niste izazvali pogrešku, sudjelujte u raspravi kako biste razumjeli što možete ubuduće napraviti bolje. Ako niste bili uključeni, jasno naglasite da niste imali veze s problemom te ponudite pomoć u pronalaženju pravog uzroka.

Druga mogućnost je da ste greškom identificirani kao osoba koja je pogriješila, iako je poznato tko je stvarno odgovoran. U takvoj situaciji preporučuje se razgovarati s osobom koja je napravila grešku i potaknuti je da preuzme odgovornost. Većina organizacija cijeni iskrenost jer se iz pogrešaka može učiti. Najbolji ishod za sve strane je kada osoba koja je pogriješila prizna pogrešku.

Najteža situacija je kada netko svjesno prebaci krivnju na vas. To pokazuje manjak kolegijalnosti i zahtijeva pažljiv pristup. Potrebno je imati jasne dokaze da niste bili uključeni. U takvoj situaciji korisno je imati saveznika među vodstvom koji vam može pomoći da razjasnite situaciju. Fokusirajte se na sebe i ne trošite previše energije na kažnjavanje onih koji su vas lažno optužili. Umjesto toga, razgovarajte sa saveznikom o razlozima zbog kojih ste okrivljeni, a zatim se usmjerite na svoj posao i nastavite dalje. Ne gubite vrijeme i energiju na loše ponašanje drugih.

Važno je pritom uzeti u obzir i vašu poziciju u organizaciji. Ako ste niže rangirani, važno je slijediti sve gore navedene korake kako biste izbjegli nepravedne posljedice. No, kako napredujete u hijerarhiji, vaša se odgovornost širi. Iako želite da vaši nadređeni znaju koje su vaše stvarne odgovornosti, trebate biti svjesni da ćete s napretkom dobivati i više zasluga za uspjehe, ali i više odgovornosti za pogreške tima.

Ako je pogrešku učinio netko iz vašeg tima, preuzmite odgovornost i surađujte na rješenju kako se to ne bi ponovilo. Čak i kada je pogreška došla iz drugog tima, dobro je razmisliti možete li vi nešto učiniti drugačije kako biste ubuduće smanjili rizik od sličnih situacija. Na višim pozicijama odgovornost je šira, pa ponekad ima smisla preuzeti dio odgovornosti i za probleme izvan vaše izravne kontrole.

U takvim slučajevima važno je iskreno razgovarati s nadređenima o tome što se dogodilo i predložiti konkretne korake za sprječavanje sličnih problema u budućnosti. Time ne samo da doprinosite organizaciji, već gradite i reputaciju osobe koja rješava probleme, umjesto da traži izgovore.