Coffee badging: Kad šalica kave postane simbol radničkog otpora
Novosti s tržišta rada

Coffee badging: Kad šalica kave postane simbol radničkog otpora

Rastući otpor zaposlenika prema povratku u ured manifestira se kroz naizgled jednostavan čin: povremeni dolazak na kavu i pozdrav s kolegama.

Sve više tvrtki diljem svijeta, osobito u SAD-u, donosi odluke kojima zaposlenike vraćaju u ured. No, radnici se tome opiru na suptilne i domišljate načine – jedan od njih je coffee badging. 

Ovaj neformalni trend, svojevrsno 'kavomarkiranje' uključuje kratke dolaske u ured, često samo radi ispijanja kave i pozdrava s kolegama, čime zaposlenici simbolično pokazuju prisutnost, ali i svoj otpor prema gubitku fleksibilnosti i nametnutim pravilima.

„Kava-badging je pojam koji je Owl Labs uveo u svom izvještaju o hibridnom radu za 2023. godinu”, objašnjava Frank Weishaupt, izvršni direktor ove tvrtke za videokonferencijsku tehnologiju. „Primijetili smo da se zaposlenici ne vraćaju u ured na tradicionalan način, od 8 do 17 sati, pet dana u tjednu. Umjesto toga, dolazili su samo kako bi pokazali prisutnost, popili kavu, pozdravili kolege, možda i šefa, i tako ispunili formalan zahtjev o povratku.”

Kako piše CNBC make it, stručnjaci ističu da su ovakvi trendovi često povezani s općim stanjem na tržištu rada. Tijekom pandemije, kada je potražnja za radnicima bila velika, dominirao je fenomen "tihog odustajanja." No, kako tržište rada postaje sve napetije, posebno za bijele ovratnike, "kava-badging" postaje odgovor na strože uredske politike.

Iako je američko gospodarstvo i dalje snažno, tržište rada usporava. U studenom je stvoreno samo 227.000 novih radnih mjesta, znatno manje od mjesečnih prosjeka od 399.000 u 2022. i 251.000 u 2023., prema podacima Zavoda za statistiku rada.

Ovo usporavanje ohrabrilo je velike korporacije na strože odluke o radu iz ureda. Amazon je, primjerice, u rujnu izazvao reakcije kada je izvršni direktor Andy Jassy najavio obavezan povratak zaposlenika u ured na pet dana tjedno od siječnja 2025. Kao drugi najveći poslodavac na svijetu, s 1,5 milijuna zaposlenih, Amazon je naišao na kritike, uključujući i otpor vlastitih zaposlenika.

„Zaposlenici Amazona izrazili su nezadovoljstvo zbog ovoga. Oni žele zadržati svoju fleksibilnost”, ističe profesorica Hilke Schellmann s NYU-a, autorica knjige "Algoritam." „Ostaje vidjeti hoće li ovaj potez izazvati lančanu reakciju kod drugih poslodavaca.”

Unatoč promjenama u dinamici moći između poslodavaca i zaposlenika, mnogi radnici i dalje se opiru kontinuiranom radu od kuće. Stručnjaci smatraju da je coffee badging suptilan oblik protesta.

„To je tihi protest zaposlenika koji poručuju: Želim raditi od kuće”, zaključuje Dan Kaplan, viši partner u Korn Ferryju.

Izvor: CNBC make it