Zamislimo sljedeći scenarij…
Zaposlenik koji godinama trpi loše uvjete rada, prekovremene sate bez priznanja i menadžment koji ignorira njegove prijedloge. Umjesto da tiho preda svoju ostavku i ode, on odlučuje napraviti to na način koji će ostaviti traga – objavljuje javno pismo o toksičnoj radnoj kulturi, odlazi usred kritičnog projekta ili koristi zadnje dane na poslu da podigne svijest o lošem tretmanu kolega. Ovo nije običan otkaz – ovo je revenge quitting.
Što je revenge quitting i zašto se događa?
Revenge quitting, ili "osvetnički otkaz", je kada zaposlenici ne samo da odlaze iz kompanije, već to čine s namjerom da pošalju jasnu poruku – često javno ili na način koji će poslodavca natjerati na suočavanje s posljedicama lošeg tretmana zaposlenika.
Glavni razlozi zbog kojih dolazi do ovog fenomena su:
• Loše rukovođenje i nepoštovanje – kada menadžment ne sluša, ignorira probleme zaposlenika ili stvara neprijateljsko radno okruženje.
• Nedostatak priznanja i nagrada – prekovremeni sati, trud i posvećenost koji ostaju nezamijećeni često rezultiraju frustracijom.
• Nepravedni uvjeti rada – nepošteno postupanje, nejednake prilike za napredak i preopterećenost.
• Zanemarivanje mentalnog zdravlja zaposlenika – kada su stres i iscrpljenost konstantni, a poslodavac ne poduzima ništa.
Što poslodavci mogu učiniti da spriječe revenge quitting?
Iako se ovaj trend čini kao noćna mora za poslodavce, dobra vijest je da postoji način da ga spriječe – i pritom stvore zdraviju radnu kulturu. Evo nekoliko ključnih koraka:
1. Slušanje zaposlenika
Redoviti razgovori, anonimne ankete i iskreno interesiranje za potrebe zaposlenika mogu pomoći u ranom prepoznavanju problema.
2. Pružanje priznanja i nagrada
Zaposlenici koji osjećaju da se njihov rad cijeni imaju manju potrebu za dramatičnim izlazima iz kompanije.
3. Pravedni uvjeti rada
Jednakost u napredovanju, transparentna komunikacija i jasni kriteriji rada smanjuju osjećaj nepravde.
4. Zdrava radna kultura
Podržavajuća atmosfera, ravnoteža između posla i privatnog života te poštovanje prema zaposlenicima ključni su faktori dugoročnog zadovoljstva.
5. Siguran način izražavanja nezadovoljstva
Ako zaposlenici imaju priliku iskreno govoriti o svojim problemima i znaju da će ih netko čuti, manje je vjerojatno da će otići uz "osvetničku" poruku.
Revenge quitting nije samo prolazni trend – on je simptom dubljih problema u kompanijama. Zaposlenici koji odlaze na ovakav način nisu samo pojedinci koji žele dramu, već oni koji su predugo ignorirani. Poslodavci koji žele zadržati najbolje ljude trebali bi prestati gasiti požare tek kad nastanu i početi graditi kulturu u kojoj se zaposlenici osjećaju cijenjeno i poštovano – prije nego što odluče otići uz prasak.